Bommar och styrketräning

Idag har jag ridit Salza och vi har haft ett superbra styrkepass med massa bommar, upphöjda och på marken, ett litet hinder och en övning med mycket övergångar.
 
Började passet med att skritta fram ute en sväng genom skogen med Marianne och Gloria och sedan gick jag in i ridhuset och började jogga fram i båda varven och tog sedan galopp och galopperade igång henne ordentligt.
Tog sedan en skritt paus och därefter började vi med övningen som bestod av 4 travbommar på ena långsidan, ett enkelt räcke i hörnet innan kortsidan och sedan 4 galoppbommar på andra långsidan som vi sedan höjde upp med sockerbitar. Även två koner på medellinjen som vi använde att rida mellan och göra övergång där i övningen.
 
Är så ambitiös så jag ritar övningen vi gjorde så ni fattar hur jag menar haha ;)
De blåa är travbommar, sen hindret i hörnet, de gröna är galoppbomar och två av dem med upphöjda sockerbitar. Sedan är det två orangea koner som vi gjorde övergången mellan. Rött= galopp, Gul= skritt, Grön= trav.
 
Vi började först med travcavalettin i båda varven som hon gjorde jättefint. Hon lyfte väl på hovarna och kom in rätt på bommarna varje gång typ. Efter ännu en kort skrittpaus så tog vi galoppbommarna som jag först red över när dem låg på marken och sedan höjde vi upp dem. Jag var helt inställd på att Salza iprincip skulle sparka iväg bommarna som om de var små pinnar men många gånger gjorde hon det faktiskt väldigt bra och lyfte på benen även i galoppen! Det gällde dock för mig att sätta bra tryck i galoppen samtidigt som jag kunde samla den. Om jag låter henne rulla på själv i bommarna så gasar hon bara mer och mer och det slutar med att hon inte hinner lyfta på benen och bommarna åker åt alla håll. Så satte som sagt ordentligt tryck i galoppen, men samlade henne genom hela serien med bommar och hon var superduktig! Det är ju lite krävande av henne med upphöjda bommar så vi kom inte så jättemånga gånger, men vi gjorde några i båda varven och sedan skrittpaus. 
 
Vi la sedan ihop dem så vi rullade på. Hon var verkligen otroligt duktig där som kom jättefint på galoppbommarna, lyssnade direkt på förhållningen och gick ner i skritt, sedan trav och på travbommarna och direkt galopp och hoppade räcket och jag måste säga hon hoppade verkligen fint idag! Lyfte jättefint på benen och jag kände verkligen hur hon tog i med framdelen och lyfte upp den, hon hoppade lixom mer uppåt än framåt som hon brukar göra annars. Hon verkade också tycka det var roligt att få skutta lite, var ett tag sen sist! Vi gjorde övningen i båda varven och sen gav vi oss, hon var så himla fin i både formen och under övningen som hon fixade superbra.
 
Travade av henne och sen skrittade jag samma runda utomhus igen. Efter passet pysslade jag om henne och sedan fick hon stå ute lite och äta lite "gräs" som snart är grönt ;)
 
Här kommer lite bilder från idag! Mer från passet kommer imorgon!
skrittar fram
 
Några bilder från ridpasset- resten kommer imorgon!
 
Skrittar av ute, superskönt i solen!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback