Maestro

Igår på dressyrspecialen fick jag rida Maestro vilket var en liten överraskning, och framförallt en utmaning. Han är verkligen svår att rida då han gör sig så kort i kroppen, spänner sig mycket och vill göra sig hög i nacken och det enda man behöver jobba på under passet är iprincip att bara få honom att sänka sig. Vi fick rida självständigt vilket verkligen var bra då det är jättesvårt att rida övningar och annat tycker jag som kanske inte passar just honom. Om vi typ hade ridit skolor eller någon svår övning som kräver lite mer hade det nog gått rent åt skogen haha..
 
Jag red hela tiden mot att få honom att sänka sig och trava iprincip som man gör när man travar fram på en häst som har lättare att gå i låg form och sedan plocka upp. Problemet med honom är att jag kan om jag vill bara släppa ut på tyglarna och så travar han där lite lägre med halsen men med noll kontakt i tygeln. Jag vill ju få ett stöd i handen och att han då ska sänka sig och vara rund och låg, och det är jättesvårt då han släpper kontakten lite och trycker upp nacken.
Men jag red mest på volt och fyrkant faktiskt, lektionen gick jättefort kändes det som men jag red i trav och galopp och fokuserade som sagt bara på att få honom lägre och jag gjorde det enkelt för oss för att han inte skulle spänna sig ännu mer. Stundvis blev han ganska rund och låg och då berömde jag och försökte hålla det men ganska snabbt så spänner han sig igen och det är bara att fortsätta nöta vidare.
 
En liten höjdpunkt var faktiskt första volten i vänster galopp då han sänkte sig ordentligt men fortfarande var rund, och började höja ryggen lite vilket man verkligen känner på honom. Springer han med huvudet i vädret och sänker ryggen är han näst intill omöjlig att sitta på i galoppen men här var han riktigt behaglig faktiskt, rund och mjuk och var faktiskt jättefin några språng!
 
En utmaning är det som sagt att rida honom, men man lär sig väldigt mycket! Hästar är så olika och man måste hela tiden anpassa sig efter just den hästen man sitter på, nyttigt att få rida så mycket olika hästar som är så olika! En av fördelarna med ridskola, man får verkligen rida mycket olika hästar, vilket man lär sig något otroligt på!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback