Gårdagens ridpass

I fredags på dressyrspecialen red jag Ebbe igen och det gick i början inte särskillt bra men på slutet riktigt bra! I början var han rätt styv och stel, ställningen funkade inte och när jag försökte ställa igenom böjde han bara sig i halsen och flöt ut. Fick bukt på det tillslut och då började han dessutom lätta av och inte ligga på så hårt i handen. Vi red en del öppna och diagonalslutor och sen tog vi galopp på både böjt spår och längs fyrkanten för att kunna hålla koll på galoppen hela tiden. Han var förvånadsvärt fin i galoppen hela tiden faktiskt, lätt och fin i handen och samlade sig nästan lite väl mycket så jag fick trycka på honom lite ibland istället för att försöka bromsa som man brukar göra av ren reflex.
 
Vi red lite galoppökningar på långsidorna och dem blev fina och bra upptagningar också där jag inte alls kände att han skulle bryta av utan jag behövde bara sitta tillbaka lite så kom han ner i mer samlad galopp igen.
 
Vi gjorde lite travökningar på långsidorna också och dem är han ju väldigt duktig på!

En liten kul bit i passet var att jag fick prova på att "piaffera" några steg med honom. Han har på något sätt lärt sig trampa(bra ridskolehäst ;)) så jag fick prova lite några steg, häftigt att få känna hur det känns!
 
Men är för övrigt nöjd med passet och nöjd med att jag löste knuten tillslut! ;)
gammal bild från första tävlingen på Ebbe där jag snabbt fick byta häst 10 min innan min start, upp och iväg typ, sedan in på banan och red igenom LA:1 på 66%!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback