Gårdagens dressyrspecial

Igår red jag Ebbe igen och vi var endast 3 på lektionen och i hela stora ridhuset så det var verkligen en lyx-lektion! Man får sjukt mycket mer hjälp och framförallt mer yta, superskönt verkligen!
 
I onsdags var ju Ebbe verkligen superspänd, blev hög i formen och bara ångade på och blev då övertaggad vilket ledde till att han flög i luften både hit och dit. Igår tog vi det verkligen från början och Magnus hjälpte mig jättemycket att få ordning på Ebbe. Jobbade länge med den låga formen, få igenom ställningen, ha honom kort i kroppen men i låg form och inte för fort. I det la vi in skrittövergångar där jag skulle få honom så låg som möjligt, flytta undan några steg och göra honom lägre, sen smyga igång i trav igen och sen upprepade vi det.
 
Så jobbade vi lite självständigt över hela banan med övergångar i ca 30 min och sen la jag in lite galopp också. Först trav- galopp- trav- galopp länge i låg form och lugnt tempo. Sen gjorde vi skritt- galopp- skritt- galopp. Där skulle han verkligen lyssna på mig, fortfarande i låg form och inte bli hög och spänd. Många övergångar blev riktigt bra där han smög in i skritten, flytta undan lite och göra honom lägre, sen försiktigt fatta galopp, sakta av till skritt, osv. Gjorde det sen på olika linjer så det blev enkla byten. Höger galopp, skritt, vänster galopp osv. Han var verkligen hur fin som helst där och han kändes verkligen lugn, avslappnad och mjuk. Låg och rund och mjuk och enkel att rida! Magnus var på mig hela tiden att sitta kvar i sadeln och inte luta mig varken fram eller bakåt i övergångarna utan bara sitta kvar och mjukt göra övergångarna.
 
Även traven var super på slutet då han var genomjobbad och då plockade jag upp honom lite mer i formen och sen gjorde vi några travökningar som han som sagt är fantastisk på!
 
På slutet fick jag rida galoppombyten vilket var jättekul! Ebbe är faktiskt riktigt duktig på dem! Jag red några diagonaler med byten och han bytte jättefint! Även där tränade jag på att sitta kvar och enkelt lägga om och byta galopp. Ebbe var verkligen hur fin som helst! Travade sen av och sen skrittade jag.
 
Det lönade sig sååå mycket att göra det där grundjobbet i början. Ebbe blev jättelugn och fin, och det var kul att vi tränade lite på enkla bytena och några galoppombyten. Enkla bytena var bra för Ebbe så att han alltid skulle lyssna och träna på övergångarna då han lätt spänner sig, men sen var det kul för mig också att träna vidare på enkla byten och byten för att jag själv får in ännu mer känsla för hur jag ska göra! Man lär sig verkligen något på alla hästar!
 
Jättenöjd med honom iallafall! Kul lektion och jättebra hjälp från Magnus!
bild från i onsdags
 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback