Dressyrpass och sadelprovning

Idag var jag i stallet redan vid 2 tiden eftersom att jag fick åka upp dit med Hanna. Jag skulle inte rida förens vid 17 dock men jag tog de två timmarna åt att bara hänga i stallet, pyssla lite och städa hela skåpet och göra rent en hel del där inne. Blev så fint så ville typ inte röra något där inne, det kommer hålla i typ några dagar, sen är det sand överallt igen haha...
 
Tog in Salza vid halv 4 så hon fick stå och äta en stund och chilla i boxen, sen tog jag ut henne och borstade henne lite extra länge, oljade hovar och mule och glanssprayade lite extra i svansen och på kroppen. (Obs självklart fick jag inte spruta direkt på henne, utan först på en microsvamp och sen på kroppen) ;).
 
Sen kom Linnea och då gjorde jag henne klar och vid 17 satt jag upp i ridhuset. Idag har jag provat 3 nya sadlar för mig och 2 nya för Salza. Första sadeln red jag bara i några minuter då vi skulle prova två andra som var påväg till stallet. Joggade igång lite med den första bara. Sen bytte vi till den andra, låg helt ok på henne men enligt mig jättesvår att sitta i. Underskänkeln fick dessutom inget stöd så den flaxade lite och jag hamnade lite i stolsits.
Tredje sadeln gillade jag redan direkt när jag satte mig i den. Första stegen med en ny sadel känns alltid lite konstigt men efter några minuter blev jag mer och mer bekväm med den och den kändes på slutet riktigt skön! Vi la på både fårskinnspadd och en gelpadd, då låg den som bäst.
 
Red med den sadeln resten av passet och idag fokuserade vi på skänkelvikningarna och förvända galoppen, även lite enkla byten. Linnea var med och hjälpte mig från marken och vi fick typ fram en helt ny skänkelvikning kändes det som! Knepet var att driva på lite mer men samtidigt vara med på ytter så att hon inte flyter iväg. När hon fick den drivningen i skänkelvikningarna blev det sååå bra! Bra tvärning och bättre flyt och dem var riktigt fina! Gjorde inte så många efter det utan vi gick vidare med förvända galoppen. Tränade på att bibehålla balansen även fast jag ställer inåt eller utåt och det var lite jobbigt för henne men jag kände verkligen när vi hittade balansen och då kändes det bra!
För övrigt var Salza superfin verkligen idag! Jättefin i formen och lyssnade hela tiden, aldrig dragandes. Började med gramanen men hon kändes så bra så plockade av den. Gjorde lite enkla byten också och det är svårt när hon börjar fatta att hon ska göra ett enkelt byte på en viss linje så det gäller verkligen att göra på olika vägar hela tiden för annars börjar hon bryta av för tidigt för att hon själv vet vad hon ska göra. Några blev helt okej ändå men det är lite att träna på!
 
Imorgon ska jag dit på eftermiddagen och då ska jag rida i samma sadel, den jag gillade alltså ;) Kommer inte ihåg några namn, sånt är jag jättedålig på... Men ska prova den igen och tränade vidare på samma som idag när vi hittade lite knappar!
Linnea fotade lite idag också så har några bilder att visa!
Haha ser typ ut som att jag står upp i galoppen här men tyckte hon galopperade så fint!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback