Uteritt

Idag red jag och Linnea ut en kortis på Salza och Manne. Denna gång bytte vi hästar från förra gången så Linnea red Salza och jag red Manne.

Manne är en "fd" galoppör, inte alls gammal är han men han håller så smått på att skolas om till ridhäst så att säga.
Första meterna testade han mig lite med vem som bestämde men när jag fick honom att gå framåt för skänkeln så släppte det och han lyssnade bra. Vi skrittade en bit och travade sen och tog en kort galopp på hemvägen. Manne var faktiskt väldigt fin och kunde gå på tygeln i både skritt och trav, galoppen var lite svårare men där är han ju inlärd på ett annat sätt än en "vanlig" ridhäst. Jag fick stå i lätt sits i galoppen och bromsa för vikten och inte på tygeln. Annorlunda men nyttigt att känna hur olika hästar fungerar på olika sätt.

Det var en ganska mysig ritt ändå på kvällen, lugnt och skönt bara och det var kul att få prova på Manne!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback