Gårdagens tävling på Söderby

Igår var det som sagt första omgången av Allsvenskan div 2 dressyr, arrangerad av Österåkers på Söderby Gård vilket var jättenära för oss! Från box in i transporten tog 5 minuter på morgonen vilket var sååå skönt!
Vi hann inte se vår första ryttare Jessica och Sambocco men dem red på 66% vilket var en bra start för laget! Vi var där i tid så vi hann se Rebecca och Wellness som var andra ryttare i laget. De gjorde en skitbra ritt och fick 70,85% och upp i ledning, även laget gick upp i ledning då!!
 
Sen skulle jag börja rida fram. Salza kändes jättefin på framridningen, gjorde allt hon skulle och var pigg och framåt. När jag gick in på banan blev hon spänd och när jag skulle vända upp på medellinjen och red längs spåret så blev vi dels typ halvt bländade av solen då dörren var öppen så vi red i lite motljus, och då började hon spänna upp sig och började titta vid dörren och då svängde hon inte när jag "bad henne", så hon råkade hoppa över staketet brevid öppningen som var precis i hörnet där jag skulle vända vilket var lite taskigt att ha öppningen där, den brukar ju vanligtvis vara vid A. Fick lite halvt panik i en sekund och tänkte bara "Fan jag är utesluten" men jag red in igen, gjorde en liten volt och fattade galopp och sen upp på medellinjen och bara köra på. Var lite stressigt att ställa om så fort och rädda situationen så snabbt så jag var lite spänd samtidigt som Salza och var spänd och blev lite stark och då blev det svårt för mig att hålla henne lugn och hålla ihop det. Annars var det väl ett helt okej program! Hon låg på väldigt mycket så jag satt iprincip hela programet och försökte tagga ner henne med rösten.
 
Förvända galoppen var jättefin, travökningarna var superbra och på ena fick jag faktiskt en 8:a! Även en 8:a på ena skänkelvikningen fick vi, annars många 7:or och lite 6, 6,5 på sämre delar i programet, men inga större missar.
Resultatet blev 69,714%! Jag hade ingen super-känsla efter programet dels efter den lilla händelsen innan jag startade men också för att hon var så taggad och det kändes som jag inte hade superkontroll på henne men det syntes inte lika mycket som tur var. Eftersom jag är Junior så får jag YR-poäng i lagklassen så i själva laget fick jag 71%. Laget behöll ledningen och då hade vårt lag alltså 71, 70 och 66%!
 
Resultatet blev VINST för vårt lag och jag placerade mig individuellt som 5:a, Rebecca och Wellness kom 2:a vilket var superkul!! Prisutdelningen var Salza ganska flamsig och lite bråkig på men hon var ganska stressad och lite upphetsad och då har hon inte lätt att stå still på benen minst sagt.. Vi får träna lite hemma på ärevarv, kunna stå still med rosett, galoppera lugnt till musiken och inte hoppa och flyga i luften...
 
Fr vänster: Jag och Salza, Rebecca och Wellness, Jessica och Sambocco

Vi hade en lång paus mellan att lagklassen var slut och till Linneas start så vi hann få ordning på allt i bilen som blir såå stökigt under tävling haha.. Även fika och kolla på andra ekipage hann vi också, och dessutom hade vi soligt och fint väder! Salza var på hugget även i andra klassen men de red på 65,2% i MSVC:1 och dem placerade sig som 9:a! Kul!

Mer bilder kommer snart!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback