Andra omgången av Div 2

I söndags var det ju tävling och den här gången andra omgången av division 2 på Överby. Jag red förklassen också så var i stallet tidigt och knoppade och fixade och sen åkte vi ungefär vid 10, jag startade ca 12.
 
Förklass LA:3: Till första klassen blev framridningen liiiite för kort. Det började snöa och hagla och vi ville inte ta ut Salza ur transporten för tidigt så vi drog ut på tiden så mycket som möjligt men då blev det lite för sent iaf, men red fram i ca 25 min. Jag var rätt trött i kroppen och orkade inte få henne kvick och hög i formen utan hon fick gå i lite lägre form men fortfarande rund och stadig. Inne på banan var hon jättefin och jag var verkligen nöjd! Inga missar, allt flöt på bra och hon kändes fin. Med tanke på att jag inte tryckte på allt vad Salza kan så trodde vi kanske att jag skulle få 65% någonting. Poängen blev bara 62,42% vilket är helt knäppt rent ut sagt. Jag red alltså på högre procent på vår första tävling och då gick hon knappt på tygeln, flera missar, lång som en långtradare och det var så jäävla dåligt, och den här gången var det ett jättefint flyt och så fick jag mindre? Skittråkigt verkligen. Det konstiga var nog att poängen inte stämde överens någonstans typ. T.ex fick jag 5(?!?!) på första skänkelvikningen som var hur jämn och fin som helst, på en identisk fick jag 7, och den här gången en 5:a?? Hahah verkligen så konstigt.. På ökade skritten som hon alltid får 7, 7,5 eller 8 så fick jag också en 5:a och då var det ingen taktmiss eller någonting, bra ökad skritt och domarens kommentar var att hon blev för låg i formen, men isåfall borde det väl vara minst en 6:a, kanske 6,5 till och med med tanke på att ökade skritten är så bra? Bara allmän konstiga kommentarer och jättekonstig bedömning.
 
Lagklass LA:3: I den här klassen var Salza verkligen SÅ fin! Fick igenom henne helt på framridningen och hon var framme för skänkeln och rund och bra i formen. Inne på banan var hon inte spänd någonting som hon var förra tävlingen, utan allt flöt på, inte en enda miss och hon gjorde bra skänkelvikningar, förvänd galopp, ökningar och speciellt upptaget ur ökade galoppen på långsidan som vi kämpat så mycket med blev superbra! Var jättenöjd efter ritten, detta var nog en av de bästa ritterna vi gjort. Typ alla trodde att det skulle landa runt 70%, så får vi 64%... Alltså alla gick från 100 till 0, ingen fattar någonting och det blir så dystert och tråkigt. Förstår verkligen inte varför vi inte får högre poäng än så på en prickfri ritt där typ allt stämde. Sjukt tråkigt verkligen, Salza var iaf hur fin som helst så kan inte vara nöjdare med henne. Samma här, har fått bra på det som var mindre bra och dåligt på det som var riktigt bra? Förstår nada från protokollet verkligen haha. Förra tävlingen fick jag ju 69% på en ritt där Salza var superspänd och jag var inte alls nöjd och den här gången 64% när jag är hur nöjd som helst.. Bedömningssport ;)
 
Rebecca fick iaf en fin ritt på 70% så det lyfte laget verkligen! Överlag var det mycket lägre poäng den här gången än förra gången. Sist var man utanför placering på 67% och den här gången blev jag första utanför på 64%. 
 
Hur som helst så lyckades laget vinna även denna omgång vilket såklart var jätteroligt! Vi hade 70, 65(extra procent för mig som är Junior/YR), och 61% och förra gången hade vi 70, 71 och 66, så ni förstår att det var mycket lägre den här gången... Aja! Kul med vinst iaf! Salza skötte sig mycket bättre på prisutdelningen den här gången och galopperade även lugnt. Hon drog iväg en bit en gång när folk jublade på läktaren men då gjorde jag halt istället för att hon ska lära sig att inte dra iväg såfort folk applåderar eller visslar. Halt och sen galopp igen och då var hon lugn och fin igen!
 
Överlag en helt okej tävlingsdag. Salza skötte sig super på tävlingsplatsen, lastade iprincip sig själv alla gånger, var superfin i båda starterna, skitdåliga poäng tyvärr, och laget vann!
Nästa tävling är den 22 maj och det är finalen av Allsvenskan div 2, då går programmet i LA:4 så nu blir det fokus på det under maj!
 
Här kommer bilder från dagen!
3 fina bilder som en duktig tjej från Överby fotade, lånar dem till bloggen! Foto: Magdalena Lidenholm
 
Fina priser fick vi också! En hel kasse från ICA Maxi med bla ananas, doftljus, choklad, kex, cider, ballerina kakor.
 
Även blommor fick vi! Och sjukt fina prisrosetter som ni ser på första bilden!
 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback