Min & Salzas första tävlingssäsong

Tänkte göra en sammanfattning av alla starter jag och Salza gjort i vår första tävlingssäsong! Har lärt mig så himla mycket av att få komma ut på riktiga tävlingar och det har varit sjukt kul att få tävla henne. 
 
Vi började med en LA:3 hemma på Vallentuna. Det var egentligen tänkt att rida LB:2 men den klassen blev en LA:3 istället så då tog jag den ändå, utan förväntningar och bara för att komma ut och tävla. 5 tävlingar och 6 klasser har vi totalt startat!
 
Ni som läst om alla våra starter vet att vi haft en minst sagt lyckad säsong med placering faktiskt alla starter. Vi har som sagt börjat på LB nivå och vant oss(mig) lite vid tävlandet utanför ridskolan och nu är väl tanken att vi ska ta steget upp och börja rida LA. Förmodligen blir det LA:3 som vi satsar på då det är det LA programet som finns mest av på storhäst.
 
1. Vallentuna 7 aug- Reg. LA:3
Vår första tävling tillsammans. Herregud vad jag var nervös kommer jag ihåg. Var där i väldigt god tid och planerade framridning så att jag skulle hinna jogga igång henne ordentligt och sen rida igenom alla rörelser. Det blev inte alls så utan tiden gick supermegafort och när det var 5 minuter till start hade jag fortfarande inte börjat rida rörelserna. Gjorde några av dem en gång och sen på med kavajen och ner till tävlingsbanan...
Förutom att jag blev jättespänd och typ glömde hur man red så blev Salza lång i formen och det gick lite segt och halvdant alltihop. Var inte överlycklig över ritten men det fick duga ändå, första gången. Red på 62,71% vilket jag blev nöjd med! Regional LA:3 och 62% på den ritten var verkligen bra haha!
Slutade totalt på en 9:e plats av 33 starter vilket även blev placering så det var extra kul!
 
2. Lotteräng 28 aug- Lok LB:3
 Vår andra tävling var en klass lägre, en LB:3 och jag var mycket lugnare den här gången och var knappt nervös alls istället. Bara tog det lugnt och på framridningen var hon fin vad jag kommer ihåg haha. Hon skötte sig bra inne på banan med men med lite småmissar i övergångarna och lite ostadig stundtals i formen, men överlag var det ändå väldigt bra! Resultatet blev 66,06% vilket jag var supernöjd med och det tog oss till en 3:e placering!
 
3. Högvreten 6 sep- Lok LB:2 LB:3
 Oj herregud... Högvreten... Den här dagen var verkligen HEMSK. Inte Salza eller ritten utan vädret! Den här dagen ösregnade det hela dagen oavbrutet och tävlingen var dessutom utomhus och banan fick riktigt stora vattenpölar(sjöar) precis där man skulle rida. Det var verkligen inte kul att vara ute och gå i regnet och stå och klä på hästen i ösregn, men fort på med grejjer, regntäcke och sen in i ridhuset.
Första klassen LB:2 gick helt okej. Hon blev lite trött i galoppen och sen stannade hon upp lite innan några vattenpölar men annars skötte hon sig fint och ställde upp så snällt trots vädret ♥ Resultatet blev 66,5% vilket blev en 4:e placering! Prisutdelningen i spöregnet gick väldigt fort haha ;)
 
Andra klassen LB:3 var hon bättre på framridningen. Red inte alls länge utan bara så hon blev varm i kroppen och massa övergångar. Sen ut i regnet igen. Hon var fortfarande lite skeptisk i början för vattenpölarna men hon klafsade igenom dem ändå och ritten var bättre än den innan. I ena galoppfattningen dock halkade hon typ i vattenpölen som var precis vid bokstaven och då hamnade hon i obalans och det tog hela långsidan innan volten började innan jag kunde fatta galopp, där fick vi en 2:a och det drog såklart ner. Resultatet blev återigen 66,5% och jag gick faktiskt upp i ledning! Höll den platsen väldigt länge men på slutet kom en häst som slog mig med 0,5 poäng. Hade jag inte fått den där 2:an hade jag alltså vunnit ;) Men det blev en 2:a placering!
 
Man fick välja om man ville ha med hästen på prisutdelningen men då valde vi att låta henne stå i transporten och ta det till fots istället, kändes inte schysst att ta ut henne ännu en gång i regnet för en kort prisutdelning och sen in igen. Överlag en ganska trist dag pga regnet men ridmässigt gick det bra och jag var supernöjd med Salza, och tappra Linnéa som också var med i regnet hela dagen ;)
 
4. Skånsta 20 sep- Reg LB:3
 Den här tävlingen gick väl helt okej. Framridningen var inte så bra då hon blev ostadig i formen och ganska dragig och nästan lite olydig, hon körde typ runt tåget och jag åkte med. Inne på collecting blev hon mycket bättre och stadigare då jag gjorde massa korta övergångar skritt-trav-skritt-trav. Dock såfort vi kom in på banan och ner till domarbordet blev hon såååå himla spänd stackarn. Hon sprang nästan på tå kan man säga. Det blev ganska dragigt och hon blev hög i nacken och spände sig väldigt mycket. Men lotsade runt henne ändå och det blev väl inga grövre missar. Resultatet blev 63,79% vilket var ganska lagom för den ritten. Det var inga höga poäng i den klassen den dagen och jag gick in på en andraplats som jag höll klassen ut, blev alltså 2:a placerad. Kul såklart men då var det lite svårt att glädjas åt eftersom ritten inte var så bra.
 
5. Vallentuna 11 okt- Reg LB:2
Sista tävlingen för säsongen blev på hemmaplan, dvs Vallentuna. Vi red en regional LB:2 och den här gången var hon sååå himla fin! Provade ett "nytt" bett dagarna innan, ett eggbett med fasta ringar som hon blev jättestadig på så jag tog det även på tävlingen. Framridningen var bra, hann jogga igång lugnt och sen red jag igenom allt i programet och hon var rund och mjuk och stadig i formen och lyssnade väldigt bra på mig. Även inne på banan höll hon detta och ritten flöt på utan någon miss. Det enda var ett pyttelite tidigt avbrott från galoppen men annars jättebra faktiskt! Det var en jättehärlig känsla på ritten och det blev ännu roligare när jag fick resultatet 69,33%! Gick upp i ledningen och slutade även där, så vi vann alltså! Vår första vinst tillsammans och det var extra kul att det var på hemmaplan!
Vi avslutade verkligen på "topp"!
 
Minst sagt en väldigt lyckad och rolig säsong och ser fram emot våren! :)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback