Fredagens ridpass

I fredags red jag två ridpass:
Salza: Red ut en stund och tänkte att jag skulle ut och galoppera lite och rida en lite ordentlig uteritt iallafall. Jag hann inte längre än någon kilometer ifrån stallet innan Salza började tjaffasa och hoppa på stället, studsa och backa och vägrade gå framåt. Där höll vi på i typ en kvart innan jag hoppade av och tänkte leda förbi henne. Det funkade inte heller utan hon blåste upp sig och travade runt mig med skyhöga kliv och jag kände bara att det skulle knappast sluta bra, så jag gick tillbaka en bit, hoppade upp igen och sen red jag tillbaka. Den lilla biten fram och tillbaka till stallet kanske kan ta 20 minuter om man travar också. När jag var tillbaka hade jag ridit i typ 50 minuter men det var typ bara skritt och studs på stället så jag gick in i ridhuset och joggade några varv och tog lite galopp i båda varven i ca 10 min. Inte ett jättelyckat ridpass men men ;)
gammal bild
 
Maestro: På Veda red jag dressyrspecial och där red jag en häst jag inte ridit på flera år, nämligen Maestro! Han är inte den lättaste hästen precis utan det är faktiskt riktigt svårt och krävs både stryka och lite teknik för att hitta hur man gör på honom. Till en början kändes det helt okej ändå och han gick inte med huvudet i vädret som jag trodde han skulle utan ändå rund. Vi red lite saker i LA:3 då många skulle rida det programet på KM som förvänd galopp på båge och skänkelvikningen med volt efter osv. Galoppen var skiiiitsvår i den förvända men att galoppera på volt var stundtals helt okej!
Det var ett kämpigt ridpass men på slutet kunde jag trava honom i riktigt bra och låg form och han lättade verkligen av och det var flera som var förvånade över hur låg och rund han blev på slutet haha! Även Maestro fick kämpa mycket, duktig :) Han är trots allt redan 21 år(!!!).



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback