Gårdagens ridpass

Igår var jag i stallet strax efter 4. Jag hade alltså 2 timmar på mig att fixa stallgrejjer och hästen innan Linnéa skulle komma och det var ju TUR att jag var där tidigt!!
 
Det hade ju regnat som tusan hela dagen. Regnig lerig hage+Salza = RULLA SIG I LERAN!!
 
Hahah såhär såg hon alltså ut... Helt dränkt i lera och det var även hennes hagboots och bakskydden. Hennes boots är gula reflexboots, dem var BRUNA när hon kom in! Raka vägen in i spolspiltan och stå där i 30 minuter när jag spolade av från topp till tå typ.. Benen upp till magen, hovarna, boots, benskydd, täcket(som tog riktigt lång tid, manen som var typ badad i lera och halsen. Helt nerdränkt verkligen!
 
När hästen var ren fick hon på sig täcke och äta sitt eftermiddagshö medans jag skulle ta itu med täcket. Fick hänga upp det i spolspiltan och bara spola tills allt var borta, sedan hänga ut det på tork.
Herregud var lerigt det var. Helt jag var också såklart smutsig efter allt detta.. Men sen var hästen och jag ren och så red vi ett dressyrpass med hjälp från Linnea :)
 
Mycket fokus det här passet var att få till traven på henne. Kräva mer i både form och bjudning samt få in bakbenen ännu mer under henne. Red massa öppnor och slutor på rakt spår och diagonaler och övade på att ha henne kvick och samtidigt rund. Lite 10-metersvolter red vi också men mest fokus på öppnorna och sen lite annat för att få en ordentlig trav.
Lite galopp på slutet också och då red jag massa samling och jobb med att få henne att hålla sig rak och inte falla ut vilket hon lätt gör i högervarv som mest.
 
Det gick verkligen riktigt bra! Hon var SÅ fin i formen och bjudningen och det tyckte även Linnéa! Hon kändes verkligen mjuk och så arbetsvillig, pigg och kvick och bara allmänt duktig. Ska träna vidare på öppnorna nu och trimma vidare på traven för den börjar bli riktigt bra nu! Galoppen ska också trimmas mer på för att hålla koll på båda sidorna men nu blir det mer fokus just på traven så att den sitter. Det blir som sagt bara bättre och bättre och nu börjar jag hitta fler och fler knappar känner jag.
 
Det var ett superkul ridpass och Salza var så himla fin!
Imorgon ska jag rida igen. Dressyrpass också fokus på traven. Öppnor slutor och skänkelvikningar och lite träning innanför spåret för att rida helt spikrakt och inte alltid ha stöd av väggen. På söndag rider vi ut med Linnéa på Zalmiac och det ska bli superkul det också!
 
Linnea fotade som sagt med min kamera men jag glömde den hos mamma så bilder kommer i annat inlägg på lördag!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback