Gårdagens ridpass

Igår red jag Jim på Veda, dressyr för Magnus. Vi red en del skänkelvikningar, 10-metersvolter och sen tränade vi på uppridningar och halter.
I början när vi värmde upp gick det ändå helt okej, han kändes dock lite start och ångade på väldigt mycket vilket jag aldrig kännt av förut. Han travar ju såklart alltid på framåt men han har alltid varit lätt att ta tillbaka, men igår kändes det inte riktigt så.
 
Han var rund och mjuk hela tiden men han gick verkligen inte framåt. Det var som en broms i honom, jag kunde släppa hela tyglarna och bara driva framåt men han bromsade in och kurade ihop sig och gick inte framåt. Flera gånger sparkade han bakut och det var jättekonstigt bara.
 
När vi red uppridningarna gick han lite mer framåt då jag ökade lite upp. I halten däremot ville han inte stå stilla en sekund så vi tränade på att han bara skulle stå. Inga krav med eftergiften eller jämn halt, utan bara stå stilla. Han trampade runt runt runt och tillslut ställde han sig lite lätt på bakbenen och tramsade.
 
Galopparbetet vi gjorde var att galoppera ner längs långsidorna innan vi skulle bryta av till trav och vända upp på medellinjen igen, så det var inte så mycket galopp vi gjorde, men jag fick knappt fram honom i galopp då han bromsade så mycket. Red lätt och släppte handen och drev men han bara bromsade.
 
Fattade faktiskt ingenting av det ridpasset. Han kändes fin i början men sen blev det bara tvärstopp och jag fick aldrig fram honom. Visste inte alls vad jag skulle göra förutom det jag gjorde och det kändes inte alls kul att han höll på så mycket under passet.
 
Hoppas iallafall att jag får honom på fredag igen så att det förhoppningsvis går bättre då!

//Carro
gamla bilder



Kommentarer
Hanna

Hur länge rider ni? :)

Svar: 1 timma
ponnyboken.blogg.se

2015-03-25 @ 17:21:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback