Dagens ridpass

Idag var det dressyrspecial och jag red som sagt Jim. Vi red för Lena och det var en super lektion med massa olika saker vi red, volter, slutor, skänkelvikningar, massor av förvänd galopp, travökningar och tempoväxlingar och mycket jobb för att få hästen mjuk.
 
I början travade vi fram dem och ganska snabbt började galoppera igång dem. Vi skulle få dem så låga som möjligt så att dem fick galoppera igång ordentligt. Jim var helt sjukt fin! Första fattningen vi skulle göra var i vänster varv = Jims svåra sida, och det var efter ca 10 min av lektionen och han fattade rätt galopp DIREKT!!! Haha har typ aldrig hänt!
Hur som helst när vi galopperade på volten så gjorde vi det i lätt sits och sen sittandes, och jag SLÄPPTE tyglarna iprincip, hade verkligen 0 kontakt med bettet och han gick kvar i sin låga, runda form och fortsatte att galoppera, riktigt kul var det och han var superduktig verkligen!
Sen började vi med lite mer jobb som skänkelvikningar, öppnor, ökningar osv och han skötte sig superbra. Därefter tog vi ganska så ordentligt galopparbete med förvänd galopp på båge, serpentiner, vända halvt igenom, byta om volt osv och Jim som kan ha väldigt svårt med förvänd galopp var hur duktig som helst! I början höll han samma stadiga galopp hela tiden men efter en stund mot slutet blev han riktigt trött och då orkade han inte riktigt mer. Men han var superduktig under passet även fast det var riktigt tufft för honom mot slutet.
Jim kändes superbra och han blev suuupersvettig. Efter passet när jag fixade honom tog jag en handduk och skulle torka honom i ansiktet som det bara droppade om, och det kom upp massa lödder ur pannan när jag gnuggade där med handduken haha...
 
Ett litet + till mig själv för dagens lektion var att jag hade hyffsat bra sits genom hela passet. Lena tyckte också det och jag måste bara behålla det här nu ;)
 
Här är lite bilder jag tog medans jag gjorde iordning honom! Imorgon kommer det ett bildinlägg med massa bilder jag fotade under dagen och då kommer ännu fler bilder på Jim och massa annat!
 
//Carro
 
Sprayade manen med balsamsprayen från Leovet och ni ska bara veta hur underbar manen är nu!!!
 
Även marinblåa benlindor fram fick han ha på sig! Fredagsfin typ ;)
 
Blev en najs matchning med schabraket som blev väldigt ljus på bild men de har samma färg iprincip! ;)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback