Dag 1. Min första häst

Alltså den här frågan är vääääldigt svår att svara på. Beror ju helt på vad man definierar som sin häst.
Familjens första häst var hur som helst Marabou som vi köpte 2007 (??) ifrån Malin och Magnus, de hade nyligen importerat honom från Tyskland och tanken var att ha honom i ridskoleverksamheten. Dock funkade han inte och såldes till oss. Han var en ganska liten hannoveranare född 2000. Marabou var nog den absolut gosigaste häst jag någonsin träffat. Han lämnade maten för att gå och slicka oss i ansiktet, hur sött som helst. Mamma red och tävlade honom i dressyr. Dock var han väldigt flyktbenägen då han kunde bli rädd för det minsta lilla och tvärvända snabbare än blixten och skena åt andra hållet, inte alls kul men jag lyckades hålla mig kvar varje gång. 
Men med Marabou gick det bra tills han under ett ridpass gick han omkull och skadade sig så att vi hösten 2011 fick ta bort honom, riktigt tråkigt och gammal var han ju inte heller. 
 
Men om vi säger MIN första häst vill jag egentligen säga Tucke eftersom han och jag gjort SÅ mycket tillsammans. Mina första privata träningar, mina första tävlingar utanför ridskolan, mina första lokala tävlingar, första hästen jag haft för mig själv och tagit ansvar för osv osv. Jag har verkligen lärt mig ALLT på honom, från att mocka till hur det går till på en extern tävling. Min ridning utvecklades dessutom ENORMT under åren jag red honom. Men Tucke är och har aldrig varit våran men han känns fortfarande som någon jag själv ägt hela livet.
 
Men min första egna häst var ju då Kiwi. Ni som inte är helt nya på bloggen vet nog vem det är. Ett litet Connemara sto född 2001. Fick henne i november 2012 och vi debuterade på LC banorna i dressyr i mars 2013, i juni samma år debuterade vi LA:P1. Vi tävlade och tränade massvis i dressyr och hann debutera regional FEI och tävla individuellt och Lag-DM. 
Hade en sjukt rolig tid med Kiwi full av tävlingar och träningar. Med henne har jag verkligen blivit van vid det här med egen häst och allt som hör till. Vi fick i september 2014 sälja henne eftersom att jag blivit för lång och för att vi sökte en som kunde hoppa mer än vad hon gjorde. Nu står hon i Linköping hos en underbar familj! 
//Hedda



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback