Svarta springaren

Igår fick jag rida på svarta springaren, Zimba! Skulle egentligen ridit Cyklamen men det blev lite ändringar så fick rida Zimba som jag inte hade ridit på typ 10 månader!
Vi red dressyr för Magnus och vi red skänkelvikningar och mest basicjobb vilket var lagom för dagen. Zimba går ju väldigt kort i halsen och "biter sig själv i bringan", typ. Han går så även fast man rider på helt långa tyglar och det är svårt att hitta ett stöd från honom då han mest bara släpper bettet och så.
 
Jobbade iprincip hela passet med att få honom låg i formen och inte bara rida runt i den höga formen han har. Försökte få honom att sträcka ut halsen lite och trava lite lugnare. Stundvis gick det faktiskt väldigt bra men ibland brister det och så blir det lite knäppt.
 
Han var superladdad igår och det var lite svårt att hitta något lugn haha, men han var ändå duktig. Galoppen gick helt okej som han annars brukar ta över lite i och köra sitt egna race, men jag hade ändå kontroll över honom hela tiden.
 
Nästa gång är det sista gången och jag hoppas att vi ska hoppa!
Bild från förra sommaren på Zimba! Superhäftig och cool häst men en riktigt utmaning att rida!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback