Dagens uteritt

Idag red jag som sagt ut på Salza tillsammans med Linnéa som red Zalmiac. Precis när vi skulle rida ut kom det regndroppar så Linnea behövde byta sadel på Zalmiac då hans inte tål vatten, sålänge skrittade jag i ridhuset på Salza och när vi skulle iväg sen hade regnet slutat och solen kommit fram och det var perfekt väder att rida ute i! Sol så man inte frös men blev inte alls för svettigt!
 
Linnéa visade mig en ny väg som jag tyckte var toppen bra! Man rider på en lång grusväg en bit där man kan trava och galoppera och sen kommer man till ett stort platt gräsfält där man kan rida och där red vi lite idag.
 
Jag tränade samling i galoppen och sen lite förvänd galopp. Hon kändes superfin så jag passade på att rida igenom programet(LA3) när jag ändå var där. Egentligen satt exakt allt jättebra! Alla rörelser var toppen: Raka uppridningar, mjuka övergångar, bra ökningar, jämna skänkelvikningar, bra skritt och hela galoppprogramet satt!
 
Hon var allmänt jätteduktig och det var så kul att sitta på henne idag! Jag behövde knappt driva någonting utan hon gick framåt helt själv och svarade för ökningarna bara jag "släppte henne", dvs lättar bara lite på handen och så ökar hon själv.
Mest nöjd över idag är jag galoppen! Kunde samla riktigt mycket utan att hon var stark i handen, gjorde superbra förvänd galopp och ökade och minskade när jag bad henne. Sedan travade och skrittade vi hemåt igen.
 
Då i den lugna skritt på långa tyglar på en grusväg så tycker vi att vi hör en bil komma, väldigt fort. Vi skulle precis rida runt en sväng så vi kunde inte se om något kom, men vi red in till sidan. Sedan runt hörnet brakar en bil förbi i säkert 100 km/h. När han fick syn på oss bromsade han in jättelite. Vi vinkade åt honom att sakta ner men då gasar idioten fullt ut och sladdar bort från oss och drar iväg i återigen 1000 km/h på en smal grusväg ute på landet som annars är 20-30km/h väg. 
Hästarna de snälla änglarna brydde sig inte jättemycket om bilen, de båda stod stilla när bilen körde vidare i 10000km/h. Vi har bara tur att våra hästar är trafiksäkra men bara för att dem är det betyder inte att dem inte kan bli rädda en annan gång. Hade vi haft en rädd häst hade det kunnat slutat illa.
 
Som sagt, riktig idiot. Dagen då bilister, cyklister och andra på vägarna visar respekt för hästar och ryttare kommer aldrig att komma. :)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback