Gårdagens ridpass

Jag red Bailey en ganska lång stund i ridhuset igår. Eller ja lång och lång, red ett ordentligt pass helt enkelt, kanske max 50 minuter. 
När jag travade fram honom i ett joggingtempo så gick han bra, joggade ganska länge så att han verkligen fick komma igång ordentligt, precis som just han behöver. Han kändes precis som vanligt pigg och framåt. När jag väl satte mig ner och kortade upp honom kändes han väldigt het så jag gjorde precis som på träningen i måndags, övergångar. Det funkade verkligen riktigt bra. Jag försökte få honom att inte takta i skritten i övergångarna från trav osv samt hålla nosen i schakt. Han kastar alldeles för lätt ut nosen i övergångarna och det försöker vi jobba bort och det gick ändå ganska bra igår.
Han kändes faktiskt riktigt bra. Han kunde vila på steget och vara riktigt lugn. Likaså i galoppen där jag kunde göra förvänd galopp och enkla byten utan några problem alls. Jag gjorde även lite tempoväxlingar och framåt har han verkligen inga problem, svårare att ta tillbaka men igår gick det faktiskt riktigt bra. 
Vi kunde igår till och med ta steget vidare och börja med skolorna. Skänkelvikningarna har blivit superbra nu och vi sätter nästan alla vi gör, superkul! Som sagt så började vi kolla på lite skolor igår, öppnorna var helt okej och slutorna faktiskt riktigt fina. 
När jag travade ner honom kändes han så himla bra! Han rörde sig mycket men vilade samtidigt på steget och var riktigt fin och mjuk, som ett gummiband som går att tänja hur man en vill, riktigt härlig känsla och jätteroligt att han blev så fin av passet!
Idag får han ett lugnare pass, helst skritta ut i skogen om det går men annars får han skritta/jogga lite i ridhuset. 
//Hedda



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback