Dagens ridpass

Idag var jag i stallet runt halv 5, satt i ca 2 timmar med Linnea och snacka massa Usek grejjer och sen fixade vi lite i usekrummet, sen var det sista styrelsemötet med stora styrelsen och efter det var det ridlektion på Jim som snälla Linnea gjorde iordning åt mig medans jag var på mötet!
 
Under lektionen red vi massa 10 metersvolter runt bommar som låg snett i hörnet för att kunna ta ut svängen ordentligt. Samt lite skänkelvikningar och sen galopp på 10meters volter. Lite blandat med en bra uppvärmning med trav för att få igång hästarna.
Jim var till en början faktiskt riktigt fin! I början av varje pass när vi ska börja trava brukar det ALLTID först bli några hopp på stället i galopp för att sen efter några sekunder kunna rida fram i trav. Har aldrig fattat hur jag ska lösa det, men idag!!! Har alltid försiktigt bara tryckt med benen för att röra han så lite som möjligt men det har nog varit att när jag tryckt på honom så har han börjat studsa. Idag provade jag att försiktigt bara "kicka till" lite mjukt med skänkeln och det blev trav direkt, utan ett enda galoppsteg eller studsande! Kan vara att jag bara hade tur men det funkade faktiskt hela passet så kanske är en lösning på det hela. Behöver knappt göra någonting men istället för att trycka och studsa så bara ger jag snabbt "kommando" och sen släpper lite så kommer han igång av sig själv. Han gick stadigt och bra nästan hela tiden och det kändes bra! I galoppen var det lite svårare då han blev lite studsig och vänstergaloppen är fortfarande supersvår, men höger gick bättre när jag väl fick igång galoppen. Han kan gå i riktigt kort galopp nu utan att tappa den, i stadig form och kunna svänga in på 10 meters volter utan problem vilket är superkul!
 
Mot slutet blev han lite trött och började slänga med huvudet och så men över lag var han riktigt duktig! Red i trav på en 10 metersvolt i ena hörnet runt Magnus och fokuserade på axeln och handen, precis som vanligt på mig är problemet att jag drar fram högeraxeln men det är en sån liten marginal till att dra bak den och få mycket bättre hållning runt axlarna. Även handställningen jobbade jag som sagt på och det gick väldigt bra tillslut!
//Carro
Gamla bilder från i sommras! Lärt mig så himla mycket på honom sen dess, himla kul häst att sitta på när det väl går bra!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback