Dagens 2 ridpass

Först ut på schemat stod Bailey. Red ett dressyrpass i kanske 45 minuter. 
Lät honom jogga på ganska länge i ett luffstempo så att han fick jogga igång ordentligt innan jag började rida ordentligt. Han kändes redan från början bra, han travade på i ett bra tempo och med ett fint steg, han var också bra i munnen - bra stöd men fortfarande mjuk. Adam måste alltså gjort ett bra jobb igår på träningen ;)
När jag väl kom igång och började rida var han verkligen på trycket men inte så att han blev springig utan han vilade fortfarande någolunda på steget. Han var faktiskt riktigt bra i munnen idag, jag red med eggbettet på aachentränset (har haft det på remonttränset innan) och det var verkligen en superbra match. Det kändes som att det låg mer still i munnen och han joxade inget med tungan. 
Men Bailey var superfin idag, jag jobbade en del galopp, tempoväxlingar, övergångar, öppnor och skänkelvikningar. I galoppen var han som vanligt på trycket och jag försökte väll mest få honom att samla sig och gå i en kort lugn galopp, gick helt okej. Tempoväxlingarna gick superbra, gjorde de i alla 3 gångarter och det var inte helt lätt då han helst ökar så vi jobbade då mest framförallt på att han skulle ta tillbaka snabbt och på mitt kommando, inte 4 år senare ;) Nej men tempoväxlingarna gick bra, travenlängningarna var superfina och han var lätt att kunna ta tillbaka, galoppen var däremot lite svårare ;)
Öppnorna var fina men han måste bli en aning rundare, snart så! Skänkelvikningarna var också bra, i ena varvet tappade han takten lite så där fick vi jobba på att han skulle hålla takten genom hela, löste det ganska lätt genom att när han höll på att tappa takten så rätade jag ut och red framåt istället, blev superbra!
Men jag är supernöjd över Bailey idag, riktigt kul! Imorgon rider Adam honom och antingen mamma eller jag hjälper honom. 
 
Näst på tur var Pelle som även han gick riktigt bra. Kunde rida på ännu längre graman idag och ändå gick han bättre idag än igår. Han var ganska stark vilket var lite jobbigt men ändå så att det funkade. Jobbade väll egentligen inget särskilt utan försökte få honom fram och ner i handen samtidigt som han skulle vara rund och upp på ytter. 
Provade en del byten men det gick faktiskt inte alls bra, han kanske var för på trycket eller så var det missförstånd, struntade i det helt och hållet då jag inte orkade gå in i några diskutioner när det ändå gick så pass bra. 
Vet inte riktigt mer vad man kan skriva, Pelle var superfin och duktig, är jättenöjd!
//Hedda



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback