Konstiga regler

En sak jag tycker är väldigt konstigt är hur man på en lokal eller regional liten tävling är tvungen att ha bett på hästen från marken, eller ja tävlar man i bettlöst får man även promenera dem i bettlöst. Jag ser inga problem med att detta är en regel då det är för säkerheten men det som jag tycker är kontsigt är hur man får leda dem i en grimma så fort det blir en internationell tävling.
Som jag har förstått det är det Sverige ett av de få länderna där man måste bära träns + nummerlapp från att hästen lämnar transborten till att den kommer in där igen (box på meeting är ju självklart undantag). I de flesta länderna räcker det med en grimma och inget nummer alls. 
Jag kan tycka att det borde är bra och dåligt att vi har just denna regel i Sverige. Det är ju självklart mycket säkrare att ha träns på hela tiden men då är det ju lite konstigt att på gigantiska internationella tävlingar får hästarna gå i grimma. Internationella tävlingar är oftast mycket mycket större än lokala och när det är så mycket hästar och folk på en anläggning är skaderisken ännu större än på en mindre tävling. 
Jag skulle dock alltid leda tex Kiwi och antagligen även Bailey i ett träns på tävling. De är ponnysar och ser de mat vill de gärna springa till maten haha, ett bett hjälper ju betydligt mycket mer än en grimma, oavsett om man har kjedja eller inte. 
Samtidigt tycker jag att det är fruktansvärt bökigt att behöva tränsa i ett trångt släp, allt blir inte ordentligt fastspänt och man slarvar en aning. Dock är det otroligt lätt att få en stor buff av ett stort hästhuvud, superskönt ju? ;) Det känns också extremt drygt att tränsa hästen för att lasta ur och gå 30 meter för att släppa in den i boxen på ett meeting.
Jag förstår verkligen inte varför det ska vara så mycket med att varje steg hästen är utanför släpet eller boxen ska man ha ett träns, medan man kan på långpromenader inne på Falsterbo området bland en massa kaos med sin häst i enbart grimma och grimskaft bara för att din häst startar en nationell klass. Det känns liiite konstigt faktiskt, det är inte direkt så att bara för att man tävlar en hög klass så är hästen lugnare än en som går lokalt. Det kan självklart lika gärna vara tvärt om också.
Alltså jag har väldigt delade meningar i denna fråga, vet inte alls vad jag tycker faktiskt, riktigt svårt, det finns både fördelar och nackdelar med bägge 2 alternativen...
//Hedda



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback