Delmål för söndagens tävling

 Här är lite av målen jag har för varje moment under tävlingen på söndag, eller ja mål och mål, snarare det jag strävar efter och VILL uppnå:
 
Inridning/avslutning och halt: Att inridningen blir spikrak och att han inte vinglar, jag måste kämpa på att rama in honom. I halten ska han gärna stå jämnt med benen och stå kvar på tygeln, dvs inte slå ifrån sig och bli stark, måste driva in i halten som in i helvete.
10 meters volter: Det är totalt 4 volter i trav, 2 var i bägge programmen. Jag ska försöka få dem till rätt storlek och runda och fina. Jag måste också själv försöka att lägga dem vid bokstaven och inte i hörnet!
Travlängningarna: Att han ska hålla takten hela tiden och öka från början till slut, dvs att han fort ska vara tillbaka igen och inte ånga iväg efter att det är slut. Annars är travökningarna inget vi har problem med alls.
Skänkelvikningarna (LA): Att han ska flytta fint och jämnt, inte tappa takten eller rinna iväg. Måste själv försöka komma ut vid rätt bokstav.
Ryggningen (LA): Att det blir en fin och jämn halt och sen att ryggningen inte blir jätte hastig utan lugna steg bakåt. Jag måste även räkna stegen så att det verkligen blir ca 6 steg och inte för få eller för många.
Ökad skritt (LA): Att han inte inte taktar inför skritten och att han verkligen skrittar på framåt med stora steg. Jag själv måste rida som bara den, skritten är mer att rida än vad man kan tro, ingen vila här inte utan i skitten får man ta i ;)
Längning av formen i skritt (LB): Samma som den ökade skritten fast lite mindre då det bara är längning av formen. Ska inte snåla med att länga ut tyglen utan hellre lite för mycket än att han ser ut att gå i en för kort form.
Galoppfattning: Vare sig det är från skritt eller trav ska den vara lugn och inte att han kastar sig in i galoppen med massa slängtrav imellan, det gäller att jag gör en tydlig fattning. Gör jag en tydlig fattning riskerar jag inte heller att få en felfattning vilket är dyrbara poäng. Sen måste jag ha koll på min yttertygel så att han inte slår ifrån sig för då rinner han direkt iväg, jag ska ha kontroll från galoppsprång 1.
10 metersvolt i galopp (LA): En rund och liten volt. Han ska inte bli för lång utan vara samlad hela tiden så att jag kan rida volten så att den blir liten och rund och på rätt ställe.
15 metersvolt i galopp (LB): Samma sak som 10 metersvolterna fast större dårå
Förvänd galopp (LA): Inga avbrott eller byten utan jag ska hela tiden sitta på rätt sittben hela tiden så ska det nog gå bra. Sen ska han även kunna bibehålla en lugn galopp och inte dra iväg i 120 för då sabbar jag nog resten av programmet också.
Galoppökningar: Han har ju verkligen inga problem att öka så det gäller väll mest att han ökar lagom och sen kan gå att ta tillbaka. Han ska inte dra iväg allt för fort utan bara länga steget och sen kunna korta upp igen. Precis som på alla andra punkter gäller det att jag verkligen rider och inte bara glider med.
Vänd över ridbanan (LB): Här gäller det väll mest att jag kan styra och rida en fin linje, han ska som annars inte heller rinna iväg och gå i en stadig form.
Övriga galoppprogrammet: Att han är lugn och samlad och alltid har en fin bibehållen galopp.
Övriga travprogrammet: Samma som galoppen, alltid är lugn och fin och stadig i formen.
Mål för mig: Att jag hela tiden ska rida och inte lämna något åt slumpen. Jag ska rida så bra jag kan och verkligen göra det bästa av allt hela tiden. Vissa saker går inte att påverka men allt jag kan påverka ska påverkas, så är det. Jag ska också hålla mig lugn och sitta djupt i sadeln, andas måste jag göra hela tiden och inte stressa upp mig alls, det påverkar hästen också.
//Hedda



Kommentarer
Hanna

Skulle du kunna få någon att filma så vi kan se? :)

Svar: Absolut, hela familjen är med så förhoppningsvis blir det både bilder och film :)
ponnyboken.blogg.se

2015-02-18 @ 15:36:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback