Första tävlingen med Salza

I fredags var det tävlingsdag och det var första tävlingen för mig på Salza, och även min första riktiga tävling. Hemma på Vallentuna under Augustidressyren var det och jag red klassen LA:3.
 
Var i stallet strax innan lunch och badade henne, sen fick hon lunch medans jag fixade alla tävlingsgrejjer + åt lunch själv och sedan knoppade, ryktade och fixade jag henne. Startade halv 5 och var på tävlingsplatsen ca kl 3 så vi var lite tidiga men då passade jag på att titta på lite ekipage och fixa håret osv.
 
Framridningen blev sjukt dålig verkligen. Skulle jogga fram en liten stund och sen rida igenom programdelarna. Joggade igång och sedan gick tiden så jäkla fort och hon kändes fortfarande inte helt 100. När det var 10 minuter kvar till start hade jag inte ens börjat med programdelarna så red nästan alla delar 1 gång var och sen tog jag på kavaj och red ner till banan.
 
Inne på banan skötte hon sig rätt bra. Spänd var hon och framförallt jag blev jättespänd. I varje hörn ville hon dra inåt så fick inga bra hörnpasseringar. Annars gick det väl helt okej tyckte jag först. I galoppen blev hon lång och jag orkade inte hålla ihop henne men hon bröt aldrig av iallafall så det var ju bra.
Först när jag hade ridit kändes det helt okej ändå, men när jag tittat på filmen var jag inte alls nöjd då det ser helt förjäkligt ut enligt mig :)
 
Lyckades iaf få 62,714% vilket åtminstonde var godkänt, det hade jag inte tippat på! Efter 18 starter gick jag in på en tredje plats men visste redan då att jag inte skulle vara kvar där längde så vi lastade in(och även eftersom det var ca 15 st kvar). När det var bara 3 ekipage kvar låg jag på 9:e och sista placering och då var jag helt beredd på att jag skulle bli nedputtad. De två första ekipagen gick inte om mig men det sista såg riktigt vass ut, fram tills första galoppfattningen där hennes häst trasslade och "tack vare" det så fick jag ca 4 poäng mer än henne, tänk vilken tur man har ibland haha. ;)
 
Blev alltså faktiskt placerad som nr 9 och det var såklart jättekul! Fick rosett plakett och en special-påse med hederspriser då priserna var slut när jag kom. Fick istället en påse på lördagen med lindor, en huva, sporrar, sporremmar och putsgrej till stövlarna!
 
Även fast jag absolut inte är nöjd med ritten- det tycker jag inte att jag behöver vara trots resultatet- så är jag nöjd över att jag genomförde tävlingen och att allt annat gick bra! Det var sjukt kul att få komma iväg och tävla på Salza och nu är jag ännu mer taggad inför vår nästa start som är på Lotteräng den 28:e augusti. Då rider vi LB:3!
 
Här kommer massa bilder från dagen som snälla snälla Linnea (www.vrkryttarna.blogg.se) har tagit!
 
Framridningen:
 
På banan:
 
Prisutdelning:



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback