Årets Ponnycupsäsong

Nu börjar snart ytterligare en säsong i Ponnycupen, nu 2014-2015 och detta är min 5:e säsong(!!). 
Många gamla läsare har nu full koll på vad ponnycupen innebär, andra hae glömt bort nu under sommaren och andra vet inte alls så ska förklara lite!
 
Ponnycupen är en tävling som anordnas av Stockholms Läns Ridsportförbund och det är en tävling mellan olika ridskolor runt om i Stockholm som går i både hoppning och dressyr. Varje lag har en lagledare, i vårat fall har vi Malin, som anmäler lag till antingen hoppning, dressyr eller båda. Vi är alltid med i båda vilket är superkul!
Det är alltså ridskoleryttare som tävlar. Man delas upp i grupper med ca 4-5 ridskolor i varje grupp som möter varandra, sen går vinnaren av grundomgången till semifinal och därefter final. I dressyren är det 4 ekipage och i hoppningen är det 6. I båda diciplinerna så räknar man bort det sämsta resultatet när man sammanställer poängen. Ponnycupen pågår under sent september till ungefär mars. Alla lag möter varandra under hemma och borta matcher. Om vi tillexempel möter Överby i våran grupp i dressyr, så går det en tävling på hemmaplan för oss. Dvs vårat lag rider först program på våra 4 ponnys och därefter får Överbys ryttare sitta upp på våra hästar, rida fram max 20 minuter och sedan rida samma program. Därför är Ponnycupen faktiskt en väldigt svår tävling! Även fast den bara går i LC:2 så hoppar man upp på hästar man aldrig suttit på och efter 20 minuter ska man framföra ett dressyrprogram eller hoppa en bana på tävling.
Ponnycupen är iaf sjukt rolig! Det är våra stallvärdinnor på ridskolan som får vara med och tävla och vi delas in i lag kan man säga, hopplag och dressyrlag. Eftersom vi är nästan 20 stallvärdinnor så rider man inte alla matcher, utan det fördelas så jämnt som möjligt så att alla får tävla. Året 2012-2013 kom vi till final i båda diciplinerna och som första klubb någonsin guld i både hoppningen och dressyren!
 
I år då, hoppningen har jag inte så stor koll på med vilka vi möter osv. Hoppningen har åldersgräns upp till 15 år och därför får jag inte tävla den mer, men det blir ingen jättestor förändring för mig då jag tävlade dressyr mina två sista hoppår. 
Dressyren däremot tävlar jag i. I år möter vi dessa lag:
Överby
Lidingö
Tyresö
 
Det är faktiskt exakt samma som förra året bara att Djurgården inte är med, som vi mötte förra året.
 
Dressyrlaget som jag vet spikklart är med är Jag, Hanna, Sofia, Vilma och Moa då vi är dem över 15 år. Mer om lag och sånt kommer i inlägg när det närmar sig matcher!
 
Men jag är riktigt taggad inför den här säsongen! Blir kul att komma tillbaka till de ridskolorna vi varit på och träffa dem igen!
 
Första dressyrmatchen är 16 november mot Lidingö och då möter vi dem först på hemmaplan och på eftermiddagen åker vi till dem och tävlar på bortaplan!
 
Första hoppmatchen är redan nu idag!! Borta mot södertälje på fm och hemma mot södertälje på em.
 
NU KÖR VI
//Carro
Trogen guld-ponny ♡♡♡



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback