Övningar

Vi fick en kommentar om att berätta de bästa hoppövningarna och bästa dressyrövningarna vi hade. Helt ärligt är jag riktigt dåligt på sånt och det är väldigt svårt att här skriva ut massa olika övningar som kanske passar en häst/ponny bra men verkligen inte en annan. Man måste ha olika övningar för olika hästar.
Men jag kan väll ta en sak som vi gjort på Veda en gång som funkar bra som både mararbetesövning och dressyrövning. I alla grenar behöver man ha en lydig häst och detta är verkligen lydnadsövning. 
 
Antingen kan man vara på en volt eller runt hela fyrkantspåret, beror ju på hästen, men oftast är det nog bäst med en 20-30 meters volt. Vid ena delen av volten har man en bom/upphöjd bom/koner som man lätt ska kunna trava och galoppera över (vid konerna är det bara imellan), mitt emot på andra sidan volten har man en liknande bom/upphöjd bom/koner. Mitt över bommen ska man fatta galopp och mitt över den andra ska man bryta av till trav. En bom gör det lättare att se vart man verkligen gör övergången än bara en markerad linje som en bokstav eller kon. Man jag självklart göra övningen i olika varianter som övergångar mellan skritt/galopp eller skritt/trav. Finns massa olika och jag tycker den funkar superbra, hästen blir verkligen direkt lydig.
Men somsagt är jag usel på övningar såhär men ni får väll ta det lilla jag hade att ge. 
//Hedda



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback