Klubbmästerskap 2014

Idag var det som sagt årets KM i dressyr! Jag red LB:1 på storhäst, första gången storhäst på KM. Tävlade Toy som jag roligt nog aldrig tävlat dressyr på innan haha. Igår red jag honom på lektion och det gick inge vidare då heller.
 
Jag, Hedda och Adam jobbade ju i stallet samtidigt som jag och Hedda skulle tävla så det var lite knivigt att hinna med att fixa hästen och mig själv men jag hann ändå, vi blev väääldigt fina ;) Var utklädd till Turist som jag inte berättat än! KM är för de som inte visste om det på Vallentuna Ridklubb även en maskeradtävling där man får poäng för utklädnad, muta till domaren och musik och den poängen slås ihop med dressyrprocenten. Alltså är det inte bara ritten som avgör vem som vinner.
 
Hur som helst, Toy var på framridningen faktiskt väldigt fin ändå! Jag red fram i ca 45 minuter som behövdes. Har märkt de senaste passen på honom att han behöver sin uppvärmning typ innan han går bra så red fram lite längre än vanligt idag. Tränade mycket delar ur programet och även övergångar och att han skulle gå fram för skänkeln och vara stadig. Gick helt hyffsat ändå med tanke på hur det gick dagen innan..
 
Jag startade först av alla storhästar och väl inne på banan gick han faktiskt mycket bättre! Han blev typ en helt annan häst haha. De andra dagarna har han varit jättedragig i handen och mest stretat men väl inne på banan lättade han av mycket mer och blev lite lättare att rida. Jag dock red i ett par hala shorts och nylonstrumpor på en sadel=jag kunde inte sitta stilla alls. Hahah jag studsar jättemycket och glider fram och tillbaka, något man ser på filmen haha. Han var riktigt fin men jag gjorde sånna dåliga missar... Fick galoppinslag i mellantraven, jättedålig ökad skritt då det inte hände någonting alls, ökade ingenting verkligen haha och sen i vänstergalopp snett igenom så kom jag ut jättetidigt?! Vet ej riktigt vad jag gjorde? Men hamnade på fel linje redan från början och vet inte varför men jag lyckades aldrig kunna vända rätt igen. Jättekonstigt faktiskt haha.
 
Förutom missarna så är jag väldigt nöjd faktiskt! Fick 69,31% för ritten vilket var sjukt bra för den ritten, trodde inte alls jag skulle få så högt. Totalt så kom jag 5:a i klassen av 15 vilket var suuuperkul! Tyvärr var det ju bara 4 placerade, men men ;) Blev andra bästa ridskoleekipage, 2:an 3:an och 4:an var privatekipage och vinnaren var ridskoleekipage så då blev jag andra bästa. Var ett roligt resultat ändå tycker jag även fast det alltid är surt att hamna precis innan mållinjen typ. I protokollet hade jag faktiskt bara 7:or, 8:or och en 8,5. De tre missarna jag skrev fick jag 4 - 5,5 och 6 på och de förstår jag heeeelt. Men förutom dem så var det väldigt bra betalt ändå! Nytt personligt rekord i LB:1 dessutom!

Sammanfattat en lång, men rolig dag! Ser fram emot nästa års KM och även alla tävlingar framöver! NU vill jag verkligen tävla mera, SJUKT taggad!!

Här är några bilder från dagen! Kommer mer bilder senare när jag fått alla från Hedda! Film kommer i annat inlägg!
Lägg märke till de snygga solbrillorna Toy har på sig ;)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback