Förebilder

En sak jag hatar och verkligen inte förstår mig på är hur dåliga förebilder vissa kan vara ibland. Ofta ser man hur de flesta storbloggarna lägger ut bilder där de rider utan hjälm, är ute och festar eller gör annat dumt. När man vet att man har unga läsare och faktiskt vill inpsirera andra och tycker det är kul så kan man ju inte vara dummare än om man lägger ut sådana bilder.
Jag vet inte hur ofta jag ser bloggare lägga ut bilder där de rider utan hjälm, förklaringen är nästan i alla fall att hjälmen helt plötsligt var spårlöst förvunnen eller att det var så varmt. Fine om man nu tycker det är skönare att rida utan hjälm eller att ens förklaringar faktiskt stämde men då tycker jag faktiskt inte att man ber någon fota/filma och sen lägger man ut på bloggen, speciellt inte om man själv är under 18 år. Jag bryr mig inte alls om någon annan rider utan hjälm men när man visar upp det på bloggar, instagram, facebook osv när man är lite "känd" och har många yngre som gillar det man gör så är det riktigt idiotiskt.
Jag vet att det är väldigt många yngre (även äldre också) som läser vår blogg. Skulle jag/Carro lägga ut en bild där vi red utan hjälm så kommer säkert de flesta tro att det är helt okej och kanske ta efter oss. Är vi någons förebild så vill den personen vara precis som en, då är det dumt att man går och flashar utan hjälm. 
Jag kan med handen på hjärtat säga att jag alltid rider med hjäm (Carro också), när den dagen kommer och man ramlar av på huvudet och man då råkar vara utan hjälm, aa bye bye säger jag bara. Även om det är 100 grader ute eller om jag glömt min egna hjälm så fixar jag det på nåt sätt så att jag alltid använder hjälm. Jag red senast för nån vecka sedan med mammas gamla hjälm och fy vad oskön den var men det spelar ingen roll, sitter man på hästen använder man hjälm, that´s it liksom. 
Men vill man nu vara dum och rida utan hjälm, fine, det är upp till den personen men snäääällaaaa lägg inte upp det på bloggar eller andra sociala medier. Man vet aldrig vem som läser ens blogg, det kan vara en sponsor som tänker nej henne/honom kan man ju inte sponsra när hon/han rider utan hjälm. Det kan vara en yngre person som ser upp till en och tänker, wow jag ska också rida utan hjälm även om min ponny är lite galen. Så återigeeen, sluta lägga ut sånna bilder alla ni som gör så, ni har ingen aning om vem som läser era bloggar. Vi ska ha fler med hjälmar på huvudet inte färre. Hatten av till alla dressyrryttare som börjat tävla i hjälm istället för hatt, sjukt mycket bättre och i vissa fall även snyggare ;) 
//Hedda
Man vet aldrig när olyckan kan vara framme. Hjälmen på så ofta det går runt hästarna och ha den alltid på under ridning. Har själv varit med om flera olyckor där hjälmen räddat från skador. Har även varit med i situationer där jag tänk; nu skulle jag haft hjälmen på mig. Som tur är har inget allvarligt hänt än, peppar peppar...



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback