När känns det rätt att gå över till storhäst?

När jag var 14 år var jag 173 cm lång och bestämde mig då för att börja rida storhäst? Var jag för ung? Kastade jag bort sista tiden på ponnytiden? Nej skulle jag säga.
 
Jag känner lite att när längden tar över när man börjar gå över ca 170 cm, hur många ponnys kan man sitta på utan att benen hamnar under magen på hästen? Då känns de ganska självklart att man måste börja rida storhäst. Det är ingen big deal egentligen. Hästarna är större och såklart starkare, men du själv kommer bli samma, starkare! 
 
När jag red min sista ponnytermin visste jag inte ens om att det skulle vara sista. Jag tyckte då att ponny har bäst forever and ever och att häst va tråkigt, utan att jag ens provat? Och det är väl lite så vissa är nu som inte "vill" gå upp till häst. De är helt spetsade på att ponny är det bästa och vägrar prova på häst.
Precis så var jag med. Jag ville verkligen inte börja rida storhäst, jag skulle rida och tävla ponny livet ut typ. Men jag har under dessa 2 åren jag ridit häst fått rida så sjukt många nya storhästar och jag har utvecklats på ett helt annat sätt inom ridningen på storhäst. Blivit mycket starkare i ridningen och nu är det oftast inga problem att klämma ihop en ponny längre. Sen är ju absolut inte alla ponnys lika "lätta" det menar jag inte, men det är betydligt mycket lättare för mig nu när jag ridit storhäst så länge. Storhäst är en helt annan grej än ponny och SÅ mycket mer att rida. Jag var först skeptiskt till att börja rida storhäst, men när jag en dag på sommarlovet pratade med Malin i telefon och hon sa att jag fick plats i en storhäst grupp tändes lampan direkt lixom! Det skulle bli skitspännande verkligen! Första dagen satt vi i solen ute på stallplan på bänken och malin frågade alla vilka vi ville rida. Ååh minns den dagen, var typ asglad den dagen.
 
I stallet är det ibland vissa ponnyryttare, ganska långa som kanske känner att det vore dags att rida häst nu, som frågar mig vad jag tycker om häst, när jag gick upp osv. Det är enligt mig bara possitivt när man faktiskt inser att man börjar bli lite lång på ponnys.
 
Nu 2 år senare är jag 178 cm lång, rider storhäst på heltid och tävlar även storhäst förutom ponnycupen. Jag ångrar ingenting att jag gick upp till storhäst. Jag rider fortfarande ponny då och då. Aldrig trodde jag att jag 1.78 skulle få rida en liten C-ponny på kvällen. Då är det såklart sjukt kul att rida ponnysarna.
 
Men när man börjar bli lång så är det ändå dags att inse att man är lång på ponny. Man kanske inte kan sitta kvar på ponny tills man är 185 cm och säga "jag väger bara 55 kg". Man själv får dålig balans på en för liten häst. Haha då jag märkte det mest var när jag hoppade upp på Lucy en lektion då hon bråkade lite på ponnysidan. Hon är ju pytteliten och där galopperade jag runt runt och kände att det knappt var någon ponny under mig. Det var skitsvårt att hålla balansen på en sån liten ponny haha..
 
Nej nu börjar vi tappa linan lite, men hur som helst. Jag var 14 när jag gick upp. Jag var 173 cm lång. Jag hade kunnat fortsätta ett år till på ponny, men nej, jag slösade inte bort min ponnytid. Jag började bara rida på större hästar, och jag får vid sidan om det fortfarande rida ponny, och det är ingenting jag ångrar!
 
Men sålänge inte längden tar över tycker jag absolut man ska ta vara på ponnytiden. Den är svinrolig och en dag tar den faktiskt slut på riktigt!
Hittade väldigt snabbt en häst jag gillar supersupermycket, fina Candi!!



Kommentarer
Anette

Hos oss är det blandat ponny och storhäst på lektionerna, så det är lite olika hela tiden vad man rider. Som liten vuxen rider man ponny ibland och som barn rider man storhäst ibland. Ingen big deal, liksom. Man får hästar som passar en, oavsett om de är häst eller ponny. Funkar super! :)

Svar: Hos oss är det sepparata häst och ponnylektioner. Därför många ponnybarn inte vill lämna ponny ;)
ponnyboken.blogg.se

2014-03-22 @ 12:23:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback