Hoppspecialen idag

Idag på hoppspecialen fick jag Piraten igen vilket var superkul! Han är nyss igångsatt så han är lite "rostig" eller vad man ska säga men han blev faktiskt riktigt fin! Dock började jag känna efter att det gjorde ont i ryggen och eftersom Piraten är så skumpig i galoppen och det gjorde ont i ryggen då fick jag byta häst. Efter att vi värmt upp i trav och galopp så bytte jag till Tip Top istället som är lite mjukare att sitta på.
 
Det gick helt okej ändå tycker jag. Han hoppade jättefint och det flöt på helt okej i banan och linjerna men det sjuuuukt svåra på honom är att han blir så jävla stark rent ut sagt i hoppning. Han typ låser fast sig, öronen framåt, ögonen på hindret och bara "Nu kör vi" typ. Han drar ingenting men han blir lite oreglerbar. Han typ drar sig innåt och man KAN verkligen inte få ut honom i hörnen då hahah. Då när man ska försöka med det byter han till korsgalopp i bak och byter sen inte tillbaka utan man måste bryta av och det är också ganska omöjligt när han fått syn på hindret. De som hoppat honom förstår vad jag menar men annars är det lite svårt att förstå.
 
Men han lyssnade jättebra på halter och galoppfattningarna, hoppade fint och jag är ändå nöjd trots att han blev stark! Dock gjorde det rätt ont i ryggen att hoppa ändå fast jag klarar mig nog...
Tip Top
 
Piraten



Kommentarer
Camilla

Åh, typiskt det med hästar som låser sig, brukar själv också rida en sådan rackare. Och bästa övningen jag kan föreslå för att undvika att hästen bara "rusar" är att jobba jätte mycket på en mindre galoppvolt och böja massa inåt så hästen får annat att tänka på innan man därefter direkt vänder mot hindret men ändå håller böjning och jobbar genom hästen :)

2014-03-15 @ 07:26:33 | http://camillas.forme.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback