Ponnycupen 5/1

Idag var det Ponnycup Dressyr borta på Överby. Tog typ 25 min att åka dit vilket var jätteskönt! När vi kom dit fick vi en rundvandrig runt anläggningen, kolla på hästarna som skulle gå med och sen gick vi till ridhuset där hemmalaget började rida fram.

Har hört talas om att Överby är rätt vassa och JA haha det kan man säga att de var. De här va lätt de hårdaste motståndet vi haft på ca 2 år. Överbytjejerna var jättetrevliga och red jättemjukt och fint! 

Sen red vi då. Jag fick en lite övervuxen "ponny", typ 155 cm ngt, valack som heter Saturnus. Han va född 1990 så han va ändå typ 24 men ändå rätt pigg för sin ålder tycker jag! Från första blicken av honom med ryttare på ryggen såg han rätt svår ut och ja det var han måste jag säga. Red fram i kanske 15 minuter och det tog de 15 minuterna att få till det åtminstonde hyffsat bra. Han var jättestark på framridningen och jag blev skittrött.. Startade först, haha var skönt.. Hade inte orkat många minuter till.
Inne på banan blev han MYCKET bättre än på framridningen. Fokuserade bara på att ha honom låg och rund för började man försöka plocka upp honom ännu mer inne på banan stod han emot och drog upp huvudet. Han var 100 gånger lättare i galoppen och väldigt fin i vänstergalopp. Fick några småmissar här och där men förövrigt var det ändå en helt okej ritt men tanke på hur svår hästen var.

Vi förlorade tyvärr matchen med typ 12,5 poäng vilket ändå är lite för tyckte Överby var mycket bättre men aja. 
Själv fick jag 62,32% och det var ändå över förväntan från när jag satt upp. Haha fick faktiskt exakt samma % som hemmaryttaren på honom.
Flera av er tänker säkert: Aa men 62% är ingenting i LC. Men det är det faktiskt. Mellan 60-70% är STORT att få i Ponnycupen, för vi sitter upp på ponnys vi ALDRIG ridit förut, och ska på 15 min hitta knapparna och sen leverera ett dressyrprogram. DET om något är svårt!

Men är ändå rätt nöjd med ritten om man tänker efter. Hästen var väldigt lyhörd, lite stark och stel dock men det var jättegullig och pigg inne på banan! Haha och väldigt söt hela hästen!
Bild från ohf.se, På Saturnus då :)








Nu laddar vi om till nästa match som är hemma mot Djurgården!!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback