2. När & varför jag började rida

Hahah det här blir väl ett av de lite roligare inläggen... Berättar lite mer än bara ämnet ;)
 
När jag var 4 år ungefär var allt jag ville ha i julklapp massa leksakshästar, hästklistermärken och hästböcker. Mitt rum var fullproppat med hästtavlor på väggarna och hästleksakerna fick inte ligga i lådor i bokhyllan utan ställdes istället upp på fina led runt hela rummet. Hade säkert runt 60-70 olika hästleksaker. Lekte med dem varje dag, tog ut dem på gräsmattan så de fick äta, badade dem i badkaret alltså ni hör ju hur sjuk jag var HAHAH. Hästar var det bästa jag visste.
 
 
Fick rida någon enstaka gång på skansen osv och det var JÄTTEROLIGT enligt mig så skulle absolut rida!!
Hahah miniponny och jättetjock ponny, skitgulliga ju!!
 
När jag var runt 5 började jag tjata på mamma om att jag ville börja rida. Tjatade superlänge, säkert varje dag och när jag var 5 år, 2003 fick jag börja rida.
Började på en pytteliten ponnyridskola som hette Ramsta Ponnyridskola, som nu dock har bytt namn till Hagbylunds ridskola.
 
Ramsta Ponnyridskola då... Det var en ridskola ute i Brottby har jag för mig. Pytteliten med shettisar, en c-ponny, en d-ponny och ca 3 privathästar. Vi var typ 4 i min ridgrupp. Det var kanske 8 ponnysar på ridskolan och alla shettisar (6 st) stod i samma "box". Det var som en stor box, en liten dörr man öppnade och där i var det halm och alla ponnys stod uppbundna brevid varandra, som i spiltor fast det fanns inga väggar. Som en liten hage var det där alla ponnys stod. Varje gång det var ridning samlades vi utanför den lilla boxen och våran ridlärare läste en mulle-serie ur min häst tidningar för oss, alltså HAHAH. Sen fick vi välja en ponny och jag tog samma ponny nästan varje gång. En vit C-ponny som hette Icaros. Då var jag så liten så att när jag skulle beskriva hur stor ponnyn var för mina klasskompisar ställde jag mig på en stol och sträckte på mig så högt jag kunde och visade med handen vart hästen var, då ca 170 upp i luften... hahah nja ponnyn var snarare 130 cm.
 
Hur som helst... Sen borstade man på sin lurviga ponny man skulle rida och sen red vi typ 35 minuter i ett ridhus på ca 10x20 meter. MINI verkligen. Vi travade och galopperade runt runt runt i det där ridhuset där det låg höbalar och skräp utanför det lilla staketet som avgränsade banan.
 
Här är 3 ponnys som jag brukade rida som fortfarande finns kvar på ridskolan:
Ernst- född 2001
115 cm hög, korsning mellan islandshäst & shetlandsponny
Denna ponny var alltså född 2001 och var bland de första hästarna jag red år 2004 och 2005. FÖRSTÅR ni jag red runt på en liten 3, 4 åring. HUR snäll måste inte denna ponnyn varit som var inriden redan då och gick med 5-åriga barn som inte kunde rida. Helt sjukt, kommer dock ihåg att den drog iväg några gånger i galopp och jag ramlade av alla gånger... Men ändå, 4 ÅRIG valack/hingst (kanske inte ens var kastrerad då) och gick redan på sådana lektioner. Sjukt gullig ponny i alla fall!
 
 Filur- född 1998
80 CM HÖG(HAHA) , minishetlandsponny
Hahahah alltså det här är ju det sjukaste av allt!! RED PÅ EN PONNY PÅ 80 JÄKLA CM!! HAHAHAHAHHAHA hur liten?!?! Den här ponnyn var runt 6-7 år när jag red honom och hur snäll var inte den här lilla ponnyn då?? Kan inte fatta att jag varit så liten att jag kunnat rida den lilla ponnyn? Sötaste lilla ponnyn jag sett nu i alla fall! Men den var runt 6 år då, red inriden och gick på de lättaste lektionerna, världens snällaste ponny på riktigt.
 
Ior- född 2000
100 cm, shetlandsponny
Den här ponnyn kommer jag ihåg! Shit vilken bror alltså hahah. Så jäkla gullig, asgulligt namn och hur snäll som helst. Red den här ponnyn massor och han var också bara runt 4-5 år när jag red honom. De är helt sjukt hur snälla de kunnat vara redan då!
 

 Ja ni märker ju vilka sorters hästar min "ridkarriär" startade på HAHA orkar inte.. Red på ridskolan i 3 år ungefär.. Lärde mig väl det man behövde kunna, borsta hästen, kratsa hovar, skritta, trava, galoppera, hoppa och sitta upp och av. Sen hur man lärde sig att göra det var ju en annan sak. Vi hoppade av genom att sätta oss precis bakom sadeln och sedan glida bakåt och landa precis bakom hästens rumpa. Hur säkert var det är frågan då?? Sen när man borstade hästen och skulle borsta andra sidan kröp man under magen istället för att gå runt, det gick sååå bra för hästarna var såååå snälla. Vänta bara tills hästen blir rädd då är det bye bye med det barnet lixom..
Slutade på ridskolan efter en liten julshow där det hände en grej och vi ville inte komma tillbaka dit sen. Jag blev så ledsen så grät tills hela tröjan var genomblöt.. Var dock typ 7 år så inte så konstigt men där slutade jag på Ramsta iaf..
 
Här är 4 bilder från den dagen
 
Kanske 1 månad efter jag slutade på ramsta, då 8 år gammal, ville jag börja rida igen. Vi sökte till Hägerneholms Ridskola, idag mer känt som Täby Ryttarcenter. och jag är faktiskt SKITGLAD att det var fullt där, för hade jag kommit in hade jag inte ridit där jag rider idag.
Vi sökte istället till Vallentuna Ridskola och jag började där hösten 2006. Moa var den första hästen jag fick rida. Då bockade hon som bara den och slängde av 3 elever på en dag så den 4:e gången jag skulle rida henne fick jag istället rida Colleen. Ridskolan ägdes då inte av Malin & Magnus och vi red för en ridlärare som hette Åsa. Ridlektionerna var mest trav runt runt runt, lärde oss ridvägar och sen galopperade alla en långsida var. Vi ställde upp på ett långt led och en och en fick galoppera på långsidan och sen var det nästas tur. 
Jag och Moa för helt sjukt länge sedan, hahah ni ser ju hur fina vi är!
 
2007 tog Malin & Magnus över ridskolan och sen dess har det bara gått uppåt. Ridningen utvecklades helt sjukt mycket och vi LÄRDE oss verkligen att rida. Utvecklingen stod nästan stilla innan och sen kom M&M och ALLA lärde sig att rida på riktigt lixom. 2009 började jag tävla och de har gjort att det varit roligt att fortsätta, utvecklas och träna. Vi har lärt oss som f*n tack vare dem!
 
 Är verkligen jätteglad att vi rider för de ridlärare vi gör idag, Malin, Magnus, Evelina, Anna, Jossan, Malin I, alltså DET är oslagbart! SJUKT bra förutsättningar har vi med de ridlärarna.
Har verkligen inga som helst planer på att sluta på Veda.. DET äger verkligen ALLT.
Haahha här är jag och PG, för 100 år sedan.. Här var jag kanske 9 år, PG hade inte ens snodd då.. Ni fattar ju hur länge sen det här var då ;)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback