Programridning och kaosdag

Bröt mitt tidsschema det första som gjordes imorse. Vi var klara att åka precis innan 10 när pappas bil vägrar starta och vi kom inte iväg till stallet förrens vid halv 12. Men snabbt och hårt jobbande gjorde att vi kom ikapp tiden i alla fall.
Pelle fick sig en uteritt barbacka idag, han tyckte det var superkul och ville väll dra iväg i full galopp mest hela tiden. Han var faktiskt ganska fin även om jag inte hade varken graman eller martingal!
Men kaosdagen fortsatte mot kvällen när vi skulle börja med släpet. Allt hade i princip frusit fast och vi fick inte till att koppla släpet på bilen, som tur var lyckades vi värma upp allt och det gick bra ändå. När vi sen skulle lasta ville Bailey inte riktigt gå på så det tog ett tag, som jag förstått har han mest åkt lastbil så det var nog lite ovant att helt plötsligt gå på i ett släp + att han testar oss rätt mycket nu i början. Men när han väl gått på startade inte mammas bil... Tydligen laddar batteriet ut nu när det är så kallt...
Men vi kom iväg i tid i alla fall, liite sena var vi så det var direkt lasta ur och börja rida fram.
Under själva programridningen var han riktigt het, jag satt dessutom och spände mig så det gjorde ju inte direkt saken bättre. Travprogrammet var fint förutom mina förbaskade vägar som såg riktigt förjävliga ut. Travökningarna var fina men han tappade i bägge takten lite, inte mycket men ändå så att vi tappade nån poäng, fick ändå 6or så det var ju värkligen ingen grov taktmiss. Skänkelvikningarna var fina och det fick vi betalt för, tror dock att det kan lätt bli bättre. Fick nåt travsteg i skritten precis innan galoppen som han laddade inför. Väl i galoppen gick det inte alls bra. Han var het och jag lät honom rulla på i det tempot. Han blev riktigt glad och bockade lite faktiskt, samtidigt var han sur för att jag kom åt med sporren för långt bak och sen satt jag om och då bytte han lite. Det hände i bägge galopperna men allt var mitt fel.
Vi fick rida om programmet efter vi lugnat ner tempot och då gick allt mycket mycket bättre! Allt hänger på att jag måste slappna av och komma till ridning. Dessutom blir allt automatiskt lugnare och finare om jag bara rider bra vägar och ut i hörnen, fy vad alla tjatar på att jag ska ut i hörnen och ändå kan jag det inte haha.
Nej men jag är verkligen supernöjd med Bailey. Det är bara jag som måste lära mig rida lite ;) Superkul att klubben anordnar sånna här grejer, det är verkligen väldigt lärorikt och superkul!
//Hedda



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback