Hur jag lägger upp ett dressyrpass

Tänkte berätta om hur jag lägger upp ett dressyrpass på Pelle.
 
Jag börjar alltid med att skritta fram typ 5-10 minuter, antingen inne, ute eller tillhands. Sen börjar jag trava fram honom i en låg form. Han kan ju ibland vara lite stel och hög i nacken men jag jobbar helt enkelt på att få honom låg och avslappnad. Jag checkar även av så att han lyssnar på hjälperna osv.
Om jag kortar upp honom här börjar jag med lite enkla rörelser som tex svaga öppnor, öka/minska, volter osv. Det gör jag tills han kommer helt igång. Sen börjar jag det "riktiga" jobbet i nedsittande trav. 
Sen börjar jag det "avancerade" jobbet i nedsittande trav och börjar med öppnor med mer tvärning, slutor, gymnasikskänkelvikningar osv. Vilka rörelser jag gör varierar på vad jag tänkt göra på passet.
När traven sitter till 100% kan jag börja med galoppen som är ganska svår. Vissa dagar vill han bara springa och då får det kanske bli ett pass med mer trav. Men annars jobbar jag mycket förvänd galopp och övergångar, ibland även byten.
Självklart lägger jag ju också in skrittpauser där det behövs!
I slutet travar jag honom i samma låga form som innan och kollar om jag märkt någon skillnad sen jag började rida. Sen skrittas han av antingen inne, ute eller tillhands ;)
//Hedda



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback