Hopptävling + Pelle

Idag var det som sagt hopptävling på veda och det var min andra på storhäst. Jag var verkligen helt oförberedd och valde ett Wildcard - Hilda. Jag har knappt sett Hilda förut haha, aldrig ridit och sett henne hoppa nåt enstaka språng på hoppspecialen samtidigt som min lektion varit på andra sidan ridhuset.
På framridningen var hon faktiskt mot slutet väldigt fin och kom ner i en låg form. Hon var väldigt pigg så jag fick lugna ner allt mycket mer än vad som egentligen hade behövts bara för att ha helt full kontroll hela tiden.
Väl inne på banan var hon i grundomgången väldigt het. Tar man mycket i henne för att bromsa blir hon stark tillbaka och drar på ännu mer så det var ganska svårt att få ner allt i ett lugnt tempo. Men grunden var grym, hon bytte mellan hindrerna och hoppade superfint. Jag gjorde väll ingenting utan åkte mest med haha. 
Till omhoppningen så hade hon taggat ner en bit och då lät jag henne gå lugnt så att jag hann med vadå dressyrryttare? så eftersom att hon inte hade farten att gå på hela tiden blev vissa språng lite dåliga, hon kom in för nära och en sväng blev meeegastor.
Men men, jag blev dubbelnolla och hade en okej tid, lite långsamt var det nog pga mina vägval och tempot som jag la ner lite men jag satsade hellre på en felfri och lugn runda än en alldeles för snabb och med massa missar. I klassen var det 2 placerade och 2 nollor så därför hamnade jag på en andraplats, superkul! Fick också pris för bästa stil i min klass vilket jag inte alls var beredd på. 
Jag är supernöjd över Hilda då hon verkligen gjorde allt jobb åt mig, jag åkte med och försökte styra lite, Hilda är en riktig guldhäst verkligen!
 
Direkt efter tävlingen åkte jag och red ett dressyrpass på Pelle. Då han vilade igår var han lite stel så det blev fokus på lösgörande + att jag satte inga världshöga krav på honom.
Han fick gå i en lite lägre form och ett lugnt tempo, känns onödigt att trycka på till max helt i onödan. Han har gått så bra senaste tiden så han behöver inte varje dressyrpass ha höga krav på sig. Så idag fick han som sagt gå i en lägre form men ändå inte jättelågt. Jag gjorde lite öppnor och skänkelvikningar men det var väll allt. 
Jag är nöjd med honom då han jobbade på fint och duktigt hela passet!
 
Efter Pelle var det tillbaka till Veda och julshowsträning. Det gick superbra så nu är det bara detaljer att slipa på. Om 1 vecka är det julshow och jag hoppas att alla ni fina läsare kommer, det kommer bli en supershow!
//Hedda



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback