Hoppspecialen

Igår red jag igen i en hoppspecialgrupp och eftersom det var avslutning för terminen så hoppade vi massa tävlingshinder och lite titthinder som plank, grind, trippelbarr osv. Vi hoppade en rätt rolig bana tycker jag med ganska långa distanser så man han få ordning och kontroll mellan hinderna.

Jag hade Cyklamen för första gången och det var så j'vla roligt!!! Han var sjuuukt fin den hästen och så kul att rida. Vi började med att rida fram och då korsa tyglarna så man höll högertygel i vänsterhand och tvärtom. Var jättekonstigt först men det var då man var tvungen att rida med skänklarna och så. Sen galopperade vi fram dem i olika tempoväxlingar.

Sen hoppade vi fram på några småhinder och sen hoppade vi bana 2 gånger var. Cyklamen hoppar ju väldigt väldigt stort, luftigt och fint så ligger hindret på 60 hoppar han ungefär 80-90 och höjer man det till 1 meter hoppar han det som om det vore 130 typ. Så det är rätt stora språng man måste vara följsam i.
När vi hoppade bana första gången hoppade vi 60 cm vilket kändes bra så jag kunde tänka mer på att hålla tillbaka honom lite då han blir lite stark efter hindrena och laddar ganska mycket framåt när han ser ett hinder. Han hoppade alla hinder skitbra och det flöt på förutom att han började bråka lite och tvärstanna vid kompisarna på andra sidan och sen börja backa men det var bara att galoppera vidare.

Sen hoppade vi en bana på valfri höjd och jag tog 70 för att bara kunna få en bra runda men Evelina höjde till 1 meter något istället, haha. Han hoppade jäääkligt stort men väldigt fin. Hade sug in i handen och var jätteduktig och uppmärksam. Han gjorde dock samma sak igen att börja backa vid kompisarna men annars gick allt bra. Var liiiite svårt i kombinationen som båda hindrena låg på 1 meter att kunna följa med i första språnget och sen direkt ett galoppsprång och nästa hinder. Men han hoppade allt skitfint och det kändes jättejättebra faktiskt. Travade av honom sen och han kändes fin då med och sen skrittade vi av dem.

Sorry för brutalt långt inlägg, hahah. Men hoppas verkligen att jag får rida honom mera, för den här skulle LÄTT kunna bli min nya favvo ;)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback