Vi anstränger oss mer än vad man tror...

Julshow
Publiken, de kommer till Veda, betalar typ 20 kr och sätter sig ner och tittar på en show. De ser våra nummer och skrattar åt vissa roliga saker, applåderar och visslar och lyssnar. Men man tänker inte på vad vi som gör showen, egentligen har gjort för den. Man ser bara det färdiga resultatet och inget hur man kämpat, fixat och ordnat innan. Vad är det egentligen att fixa tänker man? Hur svårt och jobbigt är det att göra en liten julshow. Tar väl typ 2 veckor eller något att fixa? haaahhah.. Nejnejnejnejnej
 
Manus: Flera månader i förväg sitter vi och tänker och tänker och tänker på vad våran julshow ska handla om. Såfort vi kommer på någonting skriver vi ner det i anteckningar på våra telefoner. Allt från att komma på en enda liten mening till ett helt nummer. Vi har möten efter möten där vi diskuterar och pratar om vad våran show ska handla om. Vi kommer på massa ideer efter mycket fantasi och även lite letande på sidor som kan ge inspiration. Tillslut är det dags att sätta ihop hela julshowen, det såkallade manuset. Här ska ALLT stå. Varenda litet ord som sägs, varje rörelse och varje moment ska stås med. Det kan bli upp till 50 A4-papper med superliten text på. Allt ska stås med och det är GALET mycket som ska med där. Ett manus tar flera månader att skriva och det är manuset som avgör hur showen blir. Manuset ska skrivas ut och även läggas ut på nätet på en privat sida så alla i showen ska kunna läsa och öva.
 
Musik: En show utan musik är INGENTING. På riktigt, en show MÅSTE ha musik enligt mig. Uppgiften nu är att komma på vart vi ska ha musik, vilken musik och varför? Vi har musik i typ varje nummer med flera olika låtar och då ska alla låtar laddas ner och klippas till där man vill ha den. Vart ska den starta och när ska den sluta. 
 
Musikschema: Det räcker inte bara med ett manus för även den musikansvarige behöver papper där det står EXAKT vilken musik som ska startas och när. Tydliga beskrivningar som tar flera timmar att skriva och alla låtar ska stå med. Schemat ska skrivas och printas ut.
 
Spotlight: Vi har såklart ett coolt spotlight på våra shower och det måste fixas, beställas och även den spotlight ansvarige ska ha ett tydligt papper på vart han/hon ska lysa och när.
 
Mikrofoner: Vi behöver trådlösa mikrofoner till showen för att det ska höras ordentligt och då får vi ta kontakt med företag eller personer om att få låna mikrofoner. Betalning, hämtning och installation ska fixas för mikrofonerna och ljudet den ska kopplas ihop med.
 
Planscher: Vi gör alltid planscher till julshowen som ska informera och locka fler publik. Ängnar flera timmar åt att göra den, printa ut VÄLDIGT många och dela ut till alla i usek som sedan ska sättas upp runt om i Vallentuna.
 
Klädsel: För varje nummer behövs viss klädsel. Alla letar hemma vad vi har och sen köper vi nytt. När vi har till oss själva behövs oftast ansiktsfärger, extrasaker till nummren och även hästarna ska pyntas! Då köps såsom glitterspray till glittrig hovolja.
 
Bakning: Vi säljer alltid bakat fika i pausen och fixat kan vi inte bara hitta på bordet utan allt stås och bakat i flera timmar. Vi ägnar flera timmar åt att baka, handla och fixa. TAR tid men alltid uppskattat med gott fika.
 
Anläggningen: Showen hålls i ridhuset och dagen innan showen är vi alltid där och ställer upp hela "showsplatsen". Dressyrstaket sätt upp som avgränsning, våran stora vägg med tiotal väggar ska bäras in från utomhus bakom ridhuset. Väger säkert 50-70 kg och vi är flera som sliter med att bära in alla väggar, ställa upp dem på markerat ställe och sedan sopa av all snö som följt med in. Vi börjar sen sopa alla läktare, sopa hela cafeterian. Pynta hela cafeterian med tomtar och ljus, sprayritar snöflingor på fönstren och sätter upp julgranen. Vi ställer fram betalningsbord och fixar skyltar till vart och vad allt är. Vi ställer upp stolar nere vid banan där publik kan sitta och sedan uppe på läktaren där det får plats typ hundra till.
 
Hästlistor: Vi behöver självklart hästlistor för att fördela och planera hur alla hästar som ska vara med i showen ska läggas upp så det blir "jämnt", alla hästar går lika mycket. Vilka hästar kan tas upp och när ska vilka hästar tas ner. När behöver de göras iordning osv... Vi planerar det med Malin och vi bestämmer hästar till vilka nummer, skriver ner det i dokument och printar ut.
 
Skådespelare: Vi behöver väldigt många personer som är med och gör julshowen. Vi delar upp vilka nummer och vilka roller alla ska vara och vara med i. Alla skådespelare tränar in sitt manus. Alla ska kunna det helt utantill och baklänges typ. 
 
Luciabarnen: Vi har ett luciatåg i varje julshow där barnen får vara med i ett ridande luciatåg. Till det måste vi självklart ha möten. Lappar ska sättas upp så många barn kommer. Vi ska ha utsett ansvariga för lucian och mötena. Därefter valt ut luciasånger. Leta texterna på nätet, skriva ner allt i dokument och skriva ut X-antal stycken, varje barn ska få sitt eget sångpapper där de får öva alla sånger. Vi ska samla alla barn på mötet och gå igenom klädsel för alla, träna sångerna och träna uppställning när det väl är show.
 
Upplägget av showen: Mitt under showen behövs det "funktionärer". Om den ena snabbt efter ett ridande nummer måste hoppa av hästen och springa för att byta om, för att sedan direkt springa in till nästa nummer och direkt kunna sina repliker. Då måste det finnas folk som kan komma och hålla i hästen eller hjälpa till att fläta håret eller hjäpa en att dra upp dragkedjan på sin dräkt. Allt sånt måste det ALLTID finnas någon som kan hjälpa en med.
 
Lottning: Vi måste först och främst hitta på en "lottlek". Ska det vara att man betalar för att dra en lott eller ska man lägga en slant i en burk för att sedan gissa hur många godisar det är i en skål? Det ska planeras och därefter ska priser fixas. Vi köper in flera priser som sedan ska slås in prydligt med snören och kort. 
 
För att inlägget inte ska bli meterlångt inlägg räcker det här.. Men det finns MYCKET mer än det jag skrivit. Fråga en endaste liten grej på vad mer vi gör och du har svaret direkt i handen. Det ÄR så extremt mycket vi fixar och kämpar för att göra en bra show, nästan mer än vad vi egentligen borde. Det finns ridskolor som har shower där de sitter 20-tal personer på läktaren, ridhuset är tänt och personer står i mitten och pratar utan mikrofoner och inte en enda låt under hela showen. Ett nummer där de travar 2 varv runt ridhuset och sedan klappar alla händerna och tycker det var jättebra. MEN vi gör det så mycket mer än så. 
Det är verkligen svårt att veta eller förstå när man själv inte är med och gör showen, men det man inte vet när man sitter där i sin stol och tittar på våran julshow, är hur mycket jobb det ligger bakom den. Vi kämpar och sliter och fixar, men vi gör det för er som tittar. VI tycker det är kul för att NI tycker det är kul. Ni applåderar och ger oss cred för det vi gör. Man blir skitglad rent ut sagt att höra att ens show blev bra. Det är just därför vi gör det, år för år för år för VARENDA år.
julshow11 (Kopia)julshow12 (Kopia)
julshow8 (Kopia)julshow10 (Kopia)
julshow13 (Kopia)julshow14 (Kopia)



Kommentarer
Sandra

Bra inlägg!!

2013-08-02 @ 18:09:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback