Dag 15. 10 speciella hästminnen

1. Min första ponnycup
Hahah min första ponnycup någonsin var en bortamatch i hoppning på Gustavsberg i oktober 2010. 5 av 6 ryttare i laget var helt nya och gjorde sin första match, på en bortamatch, safe ;). Haha jag trodde det var på tid så jag hade en jäkla snabb runda. Var fellfri iaf på minsta ponnyn som hette Zafir. Då fattar ni att jag var rätt liten när jag fick den minsta hästen;) Nu får jag nästan alltid den största haha. Laget förlorade med två tokiga fel haha herregud skrattar bara när jag tänker på den matchen. Allt har sin början ;)
 
2. Ridlägret på Jim
Vecka 26 2014 när jag red Jim på dressyrkursen var verkligen en jättehärlig vecka. Lärde först och främst känna Jim och det var skitkul att rida honom varje dag i en vecka, men var också med Thurén en vecka och gick samma kurs som henne så vi hängde hela tiden. Hela gruppen lärde vi känna bättre och de va en allmänt bra vecka!
 
3. Skrittturen i skogen ;)
Under dressyrkursen 2013 när jag, hedda och hanna gick samma läger tillsammas med tre andra delade vi upp gruppen en dag när vi skulle träna programrörelser. Först red dem andra tre och sen red jag hedda och hanna. Vi skulle skritta fram dem på sandslingan ute i skogen så vi gick ut, först jag och twist, sen hanna o kummin och sist hedda och troca i ledet. Mitt bland alla myggor(SJUKT mycket myggor) gick trocaderos ena benlinda upp. Tur att vi såg det så Hedda hoppade av mitt i skogen och skulle linda av den. Myggorna var påriktigt MITT I öronen på oss och samtidigt som vi nästan började gråta garvade vi bara. Haha sjukaste ju, Sen fick Hedda rida med benlindan i handen tillbaka till Veda.
På bilderna har vi inte kommit in i mördarskogen än, men troca blev lite knasig och snurrade runt haha.
 
4. Första gången jag satt på Twist
 Haha den här gången var ju speciell. Skulle haft någon annan häst men fick byta till Twist som var relativt ny då. Jag var skitnervös och twist lite nervig så det blev kaos av allt haha. När vi skrittade fram på långa tyglar drog hon in mot mitten och bockade och jag bara åkte med haha. Sen var hon ju snäll när man red men alla gånger hon drog in mot mitten var ju lite kaos haha.
bilden är ej från det ridpasset
 
5. Ridskolecupfinalen Twist
Hade tävlat Twist flera gånger i hoppning, och gången innan den här tävlingen hade jag rivit näst sista hindret i omhoppningen men gick i mål på snabbast tid så hade jag inte rivit hade jag vunnit. Nu var det final och jag tog Twist för att få lite "revansch".
Jag var start nummer 3 och stod vid ingången och väntade medans jag tittade på Sofia som var inne på banan. Det gick riktigt fort och jag trodde inte att det skulle gå att rida fortare.
Under den ritten var hon väldigt kvick och på. Jag själv försökte också få henne väldigt kvick så att hon inte skulle få med sig alla bommar. Hon hoppade bra i grunden så när det var omhoppning satsade jag mer och hon klarade alla svängar och drog på tempot ordentligt. På sista hindret slog hon i bommen rätt hårt och jag trodde först att hon rev så tittade bak men bommen låg kvar! Gick i mål på knappt en sekund före Sofia och höll den platsen genom hela startfältet och vann klassen och finalen i Ridskolecuphoppning 2013 för ponny! Det var verkligen ett kul tävlingsminne och det var kul att det var på just Twist också.
 
6. Första gången jag satt på Jim
När jag praoade på  Veda mars 2013 så red jag minst en häst nästan varje dag, ibland flera. En av dem jag fick rida några gånger var Jim som då inte ens hade börjat gå lektioner. Han var rätt vild då och skulle tämjas lite först, typ ;)
Första gången jag skulle rida så skulle jag rida honom en stund och sen skulle jag och Magnus byta hästar så jag skrittade av hästen han ridit och jag värmde upp Jim så att säga. Jag hoppade upp i sadeln på Jim som inte kunde stå stilla utan bara trampade på stället. Sen skulle jag skritta ut på spåret men jag hann inte mer än kanske 2 meter innan han reste sig på bakbenen och började sparka. Efter ett tag gick han ut på spåret men hela tiden när man skulle sätta igång i en gångart blev det bråk. Sen var han ju fin i traven och så men jag minns verkligen att det var det första intrycket jag fick av honom haha.
 
Om man jämnför hur han var då och hur han är nu så är det knappt samma häst. Han har lärt sig så otroligt mycket ridmässigt men även blivit mycket lugnare och säkrare uppe i stallet och han är så galet kelig och vill va på en hela tiden, nästan lite väl kelig ;)
(bilden är inte ifrån den dagen)
 
7. Ponnycupsfinaldagen i dressyr 2013
Haha den här dagen... Var start runt 1/2/3 tiden någon gång borta på Gladö och vi skulle möta Södertäje. Laget var jag, Hanna, Sofia och Kajsa. På morgonen var vi där och fixade varsin häst som vi hade bestämt, skrittade fram dem i skogen och sedan red vi programridning på utebanan, LB:1 som vi skulle tävla på eftermiddagen. Kokhett var det men det var bara att köra på! Direkt efter det var det lite stressigt så vi böt om till tävlingskläder i bilen och fixade håruppsättning utan att kolla haha. Sofias bil pajjade eller något på vägen så det var en liten tokig resa dit men tillslut kom alla fram.
Tävlingen gick utomhus på deras utebana men det var sjukt varmt då, i början på juni var det och det var inte en enda skuggplätt på banan.
 
Sen lottade vi vilka två ryttare som skulle börja med vilka två hästar osv, sen framridning och alla red sina ritter. Efter det tog Gladö hand om hästarna och vi tillsammans med Södertäljes lag satt ute och fikade och fick sen höra resultatet där Vallentuna(vi) red på 559,5 p och Södertälje på 543,5 p så vi tog guldet i Ponnycupen dressyr 2013!!
bild från programträningen på morgonen, såklart på fina pandora! Haha manen och pannluggen så lång så hon inte ens ser någonting
GULD: Vallentuna
SILVER: Södertälje
BRONS: Gladö
 
8. Ponnycupsfinalen i hoppning
 Det här var den 9 maj 2013 då och vi skulle rida Ponnycupfinal i hoppning för första gången någonsin! Vi mötte Roo Gård och finalen gick på Lidingö. Laget var jag, Sofia, Jojjo, Vilma, Jennie och Ylva. Orkar ej skriva om hela för då tar det sjukt lång tid men HÄR kan ni läsa om hela den tävlingsdagen! Jag Sofia och Jojjo startade sist och det betyder att vi satt på läktaren och kollade när våra andra tre lagmedlemmar red sina rundor. Har nog aldrig varit så nervös i hela mitt liv haha, vi satt och hoppade och pratade och smackade och blundade nästan när dem hoppade haha.
Sen gick vi ner och red och jag red en lite småvild ponny, var han då iaf, som heter Lucky Strike. Den hade inte stått där länge och det här var ponnyns första tävling och han var med som en "joker". Jag startade sist men jag har aldrig varit så nervös under en hopprunda tror jag... Haha, men hur som helst blev det en vild men felfri runda.
 
Var en jättehärlig dag och en kul anordad final av Lidingö och som grädde på moset så tog vi guldet också! ;)
 
Här är den officiella filmen på vårat lags rundor!
 
Och nu den här ponnycupsäsongen när vi var där igen (haha vi tävlar typ alltid mot Lidingö) så träffade jag ponnyn igen och det var lite kul att se att jag satt på en sån liten häst :-)
 
9. Fyllde vatten i sommarhagen
 Ingen WOWupplevelse men det var lite kul tycker jag när jag jobbade i stallet i två veckor förra sommaren när hästarna var på bete. Hade 10 hästar att ta hand om i stallet, resten var ju på bete. Sen var det massa annat jobb såklart men hur som helst. En morgon efter att jag hade fodrat stallen så tog jag moppen ut till sommarhagen medans de åt sin frukost för att fylla vatten till hästarna på betet. Vi har tre vattenkar och en stor tank som man får åka och fylla på alla tre kar med. När jag kom dit stod HELA flocken på typ 40 hästar längst bort i en klump i hagen. Först fyllde jag de tre karen som tog kanske 10 minuter och sen ställde jag mig på kullen i hagen. Därifrån ser man hästarna som var långt bort och sen ropade jag på dem, precis som vi ropar in dem i hagen. Alla lyfte huvudet och öronen spikrakt framåt. Efter typ 10 sekunder satte alla av i full galopp mot vattenkaren haha. Jag ställde mig vid vattnet igen och sen kom alla. Dem hade druckit upp allt vatten och det hade säkert varit tomt över natten så alla var supertörstiga. 
 
Det roligaste var ju när dem kom fram, alla ställde upp på ett långt led. Först drack några hästar ur karen, när dem var klara gick dem därifrån och då gick nästa ur ledet fram och drack och sen fortsatte det så tills alla hade druckit. Haha det var sjukt gulligt och roligt att se!
 
Här ser ni deras fina led dem ställde upp!
 
10. Kaos i skrittmaskinen
Hahah flera gånger när jag och Hedda har helgjobbat och vi ska kratta och mocka i skrittmaskinen så har det slutat lite si sådär ;) Vi startar den och sen går vi in, en kör skottkärran och en mockar. Jag brukar mocka medans hedda kör kärran, och på något jäkla vänster så lyckades hon en gång hamna för nära gallret/väggen som kom ikapp henne, skottkärrans handtag fastnade mellan gallerna och det går alltså inte att svänga. Skottkärran åker rakt fram in i väggen och välter och släpas iväg liggandes med skrittmaskinen, och hedda ramlar och fastnar typ under där gallrena åker förbi.
Hahahah det låter jättekonstigt men det var påriktigt det sjukaste, roligaste jag sett haha! Jag behövde gå ett varv tills jag kom fram till dörren och det varvet blev i gapskratt och hedda som ligger på marken och skriker, haha.
 
OM jag hade fått det på film hade ni inte kunnat sluta skratta, haha jag lovar er!

Dem här bilderna är dock inte från den olyckan haha ;) Ja det har hänt flera gånger!
 
 
//Carro



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback