3 pass på Salza

Lördag: I lördags red jag ett pass med lite hjälp från Linnea där jag mest fokuserade på lösgjordhet, ha henne rund och att kunna påverka henne hela tiden. Kommer inte ihåg supermycket då jag ridit tre dagar i rad på henne men mest basic jobb. Också tränat på bakdelsvändningar som ingår i programet som vi ska starta på söndag. När vi får till dem så blir dem jättefina, men det gäller att hålla tungan rätt i mun haha.
 
Söndag: I söndags red jag ett ganska intensivt dressyrpass med lite samma fokus som på lördagen. Jobbade på att ha henne kvick hela tiden och att hon skulle vara reglerbar. Traven kändes fin och taktfast men galoppen däremot upplevde jag som lite kantig och fick aldrig till rundheten på henne och kunde därför aldrig gå vidare med mer avancerade saker i galoppen när jag inte kunde korta upp henne ännu. När galoppen är kantig och "svag" behöver jag istället rida på framåt och hitta rytmen i den och när den är bra kan jag börja korta henne lite mer. I slutet var galoppen fin iaf! Red också skänkelvikningarna ur LA4 åt båda hållen som är ganska svåra, här fick jag lite hjälp från Stephanie med hur jag skulle tänka för att få henne undan direkt och inte söla in i skänkelvikningen. Undan höger blir jättefin men undan vänster är svårare att få henne att komma in i skänkelvikningen på en gång. Det går, men jag får kämpa lite hårdare där. Man vänder upp på medellinjen och man ska sedan ur det varv man kom ifrån vända tillbaka efter ca 10 meter på medellinjen och göra skänkelvikning tillbaka till spåret. Svårare än man tror! Bakdelsvändningarna jobbade jag vidare på och dem blev jättefina tillslut! Enligt Stephanie 7,5p för dem när dem blir riktigt bra så jag hoppas vi kan få till dem lika fina på tävling!
 
Måndag: Igår red jag ännu ett pass i ridhuset. Mycket träning nu inför div 2 finalen! Red inte så länge dock, ca 40 minuter med fokus på galoppen. Hon var mycket bättre i galoppen och det kände jag redan från början så när vi var uppvärmda i galoppen började jag jobba på ökning långsida, tillbaka i hörnet, 10 metersvolt- förvänd galopp, på linjen ur LA4. Haha gud det är verkligen svårt! Det svåraste blir utan tvekan att öka på långsidan och ta tillbaka till samlad galopp vid hörnbokstaven för att rida kortsidan i samlad galopp, sen 10meters volt i hörnan. Ökningarna är bra men upptaget är svårt när det är så nära inpå hörnet. Där får man nog ta tillbaka liiiite tidigare för att kunna rida hörnpasseringen i rätt tempo. 10-metersvolterna var helt okej men hon behöver vara ännu lite starkare och rundare, men det är som sagt svårt när jag kommit direkt ur en ökning och sen pang tillbaka och in i en liten volt. Red igenom galoppdelen och den kändes bra! Tog sen lite trav och avslutade med bakdelsvändingarna typ 2-3 gånger innan jag gav mig och skrittade av.
 
Idag har hon vilat och på onsdag blir det uteritt med Linnea. Sen har jag torsdag och fredag som jag ska rida och då är det programet i fokus och att rida igenom det minst 2 gånger! På lördag är jag på bröllop hela dagen och ska inte rida då alltså men hon brukar ändå vila dagen innan tävling, som är på söndag!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback