Onsdagens lektioner på Veda

I onsdags red jag dubbla lektioner på Veda. Först vanliga dressyrspecialen och sen red jag hoppspecial direkt efter.
På dressyrlektionen red jag Maestro och han var ganska spänd hela passet, han hade varit det lektionen innan, lite ovanligt mycket så jag fick rida honom då, har ju ridit honom ganska mycket på senaste tiden och "känner honom" iallafall lite nu. Han var som sagt ganska spänd och slog upp huvudet rätt mycket men jag jobbade bara vidare på att få honom att bli låg och rund och trava på framåt. Vi gjorde lite skänkelvikningar och en övning under lektionen som var lite klurig på honom men det gick helt okej ändå. Förvänd galopp bland annat och hela galoppen på honom är överlag toksvår men höger var helt okej ändå! Han jobbade på bra och på slutet kändes det lite mer "som vanligt" på honom.
 
 
Därefter var det hopplektion och då red jag Nelson. Det var första gången jag hoppade honom och det var superkul! Vi hade mycket markarbete med bommar på både böjt och rakt spår, studs och en kombination. Vi värmde upp på bommar och enkelhinder och studsen. Det var lite svårt att komma in i galopp i början in på studsen då han är så svår att korta galoppen på och då kom vi lätt fel vilket blev ännu tuffare när det var travbommar framför så vi kom in i trav istället och då blev det bättre. Han hoppar hur fint som helst och har jättefin teknik! Runda språng och han bjuder bra mot alla hinder, inte tittig eller någonting utan han bara kör på, duktig!!
Vi red sen en liten bana med bommar, hinder, studs, galoppbommar, oxer, studs, kombination. Bommarna var lite svåra i galopp på böjt spår men han hoppade hur fint som helst och var verkligen duktig!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback