Dagens dressyrtävling

Idag har jag tävlat LA:1 i ridskolecupen på Toffee, första gången på honom och bara 5:e gången jag red honom!
På framridningen var han i början lite stel och stretig men efter ett tag blev han riktigt fin tycker jag. Dock stretade han i skänkelvikningarna hela tiden så fick rida en hel del sånna och nöta på. Galoppen var också bra när han kommit igång en bit. Första stegen är han lite knacklig eller typ hackig i galoppen, den är typ 4-taktig men efter en stund får han igång takten bättre och blir rundare och finare i galoppen. Kändes ovanligt bra faktiskt för att vara Toffee så det kändes rätt bra ändå!
 
Inne på banan var han först fin men när jag vände upp på medellinjen så dog han lite. Han spände sig jättemycket, stannade till några gånger och en gång gjorde han en 180-graders vändning efter första förvända galoppen som jag inte alls var beredd på men tog det bara lugnt, vände tillbaka och fortsatte. Allt blev lite halvslarvigt med vägarna, det var svårt att "få runt" honom på 10-meters volterna och förvända galoppen.
 
Fick faktiskt en 8:a i protokollet och det var på den ökade skritten! Tyckte inte att han längde steget någonting och formen var ostadig men vi såg inte samma sak tydligen jag och domaren ;) Klagar inte på en 8:a men alltid lustigt när känsla och poäng skiljer sig mycket.
 
Efter ritten var jag helt slut ska jag säga och det kändes skit typ men på filmen syns det inte lika mycket hur jag rider som en galning typ haha.. Han var ändå ganska stadig och fin i formen, sen spände han sig några gånger som drar ner lite och i första galoppen kom han inte igång helt i takten. Man har ju typ 20 meter på sig att få till galoppen samlad och bärig innan man ska in på en 10 meters volt och därefter snävt tillbaka på förvända galoppen och jag hann aldrig få ihop honom helt så han var rätt lång i kroppen och bakbenen följde inte med riktigt på volten så det blev en lite kantig högergalopp, men vänster var bättre!
 
Resultatet blev 62,105% vilket jag verkligen är nöjd med haha! Trodde jag skulle få typ 55% men godkänd LA på Toffee är jag absolut nöjd med, särskillt med tanke på missarna och framförallt känslan..
Slutkommentaren i protokollet var "Trevlig häst som idag blev väl spänd bitvis" och det håller jag ju helt med om.
 
Det var riktigt kul att rida Toffee idag, särskillt på framridningen där han var jättefin!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback