Salza

Idag var jag hos Salza ca halv 3 och tanken var att sitta upp innan 3 men så blev det inte riktigt. När Salza stod på gången och jag hade borstat och skulle hämta sadel och sånt så började hon helt plötsligt sparka rätt ut i luften, hoppa fram och tillbaka och bocka flera gånger i stallgången?? Vi fattade ingenting men hon försökte bita efter något vid rumpan som hon inte kunde nå och då tänkte vi att det var något djur. Hon blev lite vild i stallgången så jag och Linnéa släppte henne i ridhuset så hon fick skaka av sig den där eller vad det var. Hon bockade och sparkade jättemycket och sprang runt och sen stod hon stilla och började försöka bita igen. Vi var där inne ett tag och fick sen höra att det kunde vara en speciell insekt.
Vi fångade in henne och borstade med en kam på rumpan tills det kom upp ett skitäckligt djur!! Det såg ut som en blandning mellan spindel och lus och den kröp typ under pälsen på henne, så inte så konstigt hon fick lite panik och blev galen på den. Usch stackarn, den var superäcklig verkligen. När vi fått bort den gick jag med henne i ridhuset en stund och då var hon helt lugn igen.
 
Efter hennes farande i ridhuset var jag tvungen att sitta upp och rida lösgörande så tog in henne i stallet och fixade klart henne, sen ut i ridhuset igen.
Salza var jättefin redan från början och det vi gjorde iprincip hela passet var att rida på volt runt Linnéa som gick bakom med långpisken, som var planen för ridpasset, och bara höll den vid bakbenen för att få henne att verkligen lyfta på bakbenen. Hon fick ett sånt jäkla skjut i sig och jag hade till och med svårt att hänga med, men hon var verkligen riktigt fin och det var häftigt att känna hur mycket hon kan trava!
Vi gjorde samma i galopp och sen en travökning på diagonalen och herreguuuud vad hon längde!! Haha i igångsättningen skjöt hon ifrån så jag sa något i form med "Oooj shit woohow". 
 
Hon var verkligen jättefin så när vi var nöjda travade jag av henne och sen var vi färdiga.
Kvällen slutade med att jag körde moppe hem i ösregn och var helt genomblöt när jag var hemma...
Lite suddiga screenshots bjuder jag på ;)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback