Ponnycupfinal 2015

Idag var det FINAL i Ponnycupen Dressyr 2015 och det avgjordes på Väsby Ridklubb. Det var däremot inte riktigt samma upplägg som sist vi red finalen 2013 (även då mot Södertälje som vi tävlade mot idag). Vi fick inte se ponnyerna ridas innan så vi fick helt enkelt bara hamna på en häst Malin trodde vi skulle passa bara av att se den stillastående... På finalen 2013 red Gladö som anordnade finalen då fram sida hästar i ca 5 minuter bara för att vi skulle få se dem men det fick vi som sagt inte idag så det blev lite wildcard.
 
Vi singlade slant om vem som skulle få välja om de ville börja med häst 1 och 3 eller 2 och 4. Vi "vann" och valde att börja med häst 2 och 4, dvs vi rider häst 2 och 4 först och är andra ryttare på 1 och 3. 

Jag fick "häst 3" som var ett D-ponny sto som heter Flisan. Hon ska tydligen inte ha tävlat så mycket och är lite orutinerad men fin ändå. Hon var riktigt känslig för hjälperna och jag fick knappt röra i henne utan att hon sa ifrån och studsade på stället. I galoppen så drog hon på rätt mycket men man kunde inte bromsa med handen utan fick bara använda sätet och benen. Var svårt att få ordning på galoppen samt att få ett flyt i traven då hon slängde iväg huvudet ibland, gjorde sina stopp och studsade och ibland tuffade iväg för mycket. Framridningen var inge vidare helt enkelt men när jag red i "collecting ring" eller vad man ska kalla det haha, så hittade jag lite bättre knappar: Knappt röra med handen, bara mjuk mjuk och stilla och jämn. Framåt gick hon av sig själv så det var att stämma av henne och kontrollera tempot som var det svåra när man inte fick göra det med hjälp av handen. Att bromsa med låren funkade, dvs trycka allt vad man har med övre benet och då bromsade hon mjukt in och höll ett lugnare tempo.
 
Inne på banan gick det helt okej ändå! Ett relativt jämnt travprogram och skritten var superbra. Fick mest 7or och några 6,5 där. Aningen spänd och hög i formen blev hon studtals men för det mesta mjuk och rund. I galoppen däremot fick jag lite problem vid första fattningen då hon sköt in rumpan och inte fattade galopp direkt, men sen fick jag galopp och fick en helt okej volt förutom att hon slog ifrån sig en gång. I andra galoppen så blev volten lite för stor och hörnet innan snett igenom slog hon upp huvudet igen och stanna till och då blev det korsgalopp. När hon redan hade ett högt tempo var det supersvårt att få tillbaka henne för att fatta ny galopp. Sen bytte hon över så att det blev helt fel galopp och jag hann aldrig få tillbaka henne innan linjen var slut. Tråkigt med den missen men struntsamma. Resten av travprogramet därefter fick jag 7:or på med kommentaren "mjukt". Ändå nöjd med ritten förutom galoppen som blev sådär men annars nöjd. Faktiskt en riktigt fin ponny när man hittade knapparna och förstod sig på henne!

Resten av laget hade också lite svårt med sina ponnys. Alla var riktigt kluriga och dem löste dem rätt bra ändå, men vi alla 4 fick väääldigt många stora missar... Mina galoppfattningar och felgalopp, avbrott i galoppen, galoppinslag i traven, korsgalopp och allt vad det var, riktigt dyrbara missar så vi var inte jättenöjda efter ritten.
 
Södertälje var duktiga och red ponnysarna bra men även dem fick lite missar, inte lika grova som våra men fortfarande sånt som drar ner poängen.
Vi var ganska säkra på att vi tyvärr inte skulle ta hem det den här gången. För mycket missar tänkte vi. Noga vägar, bra sits och jämna program hade vi, men missar.
 
Väsbys lagledare berättade att resulatet mellan de två lagen skildes åt med 1,5 POÄNG!! Förstå vad jämnt! Då sa alla ett suckande "Neeej", haha det är ju hemskt att förlora med 1,5 poäng och samtidigt lite trist att bara vinna med 1,5 poäng. Riktigt jämnt och då kunde vem som helst vinna. Väsby berättade vilka som var silvermedaljörerna (lite anorlunda ordning att berätta resultatet i) och när de sa att Södertälje tog silver förstod vi att vi hade vunnit och då rös jag och Hanna i hela nacken samtidigt haha! Helt plötsligt satt vi båda och höll om nacken på oss och hela laget tittade på varandra, log och förstod att vi hade VUNNIT Ponnycupen!!
Jubel utbröt och vi fick våra guldmedaljer och Södertälje fick sina silvermedaljer. Därefter gick vi ut och tog lite lagfoton och sedan åkte vi hem. 
 
Vi har alltså VUNNIT hela j'vla Ponnycupen i dressyr!! Alltså WOOOW! Den här säsongen har varit helt otroligt! Vi har gått igenom hela cupen HELT obesegrade! Vinst i alla matcher i grundomgången, vinst i båda semifinalerna och vinst i finalen! HELT sick!! Vilket jäkla team vi har varit, galet rolig säsong!
Detta tror jag kan ha varit min sista match i ponnycupen eftersom jag dels är för lång- det vet jag, och jag ska förmodligen tävla lite på Salza till hösten och då får jag inte tävla ponnycupen samtidigt enligt reglerna för PC, tyvärr, men Ponnycupen har varit så jädra roligt, ska göra ett inlägg och sammanfatta allt genom åren!
 
Har massor av bilder som kommer upp i annat inlägg! Film på ritten kommer också i annat inlägg!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback