Finalen i ridskolecupen

Idag var det final i ridskolecupen! Morgonen började 8:30 med staketbygge och sedan körde dressyren igång. Först ponny och sen storhästklassen.
Startade runt 11:50 och hoppade upp vid 11:10. Den här gången var det lång bana i ridhuset så framridning utomhus vilket kändes mycket mer som en riktig tävling, superkul! Var nästan helt själv på framridningen förutom 5 minuter med sista ponnyn och några minuter med två andra hästar. Annars är det rätt najs att ha en 40x100 bana ca för sig själv!
 
Dressyren: Jag red som sagt Dorina och programet var LB:3 som jag red för första gången idag. På framridningen så joggade jag fram henne i en låg form rätt länge som Malin sa till mig igår. Därefter plockade jag succesivt upp henne i formen och började rida alla rörelser och vägar ur programet. Lite skrittpauser då och då men mycket fokus på just delarna för att sätta dem. Formen blev ganska bra tillslut faktiskt. Hon blir lätt lite låg och jag har inte helt kommit på hur jag ska korta upp henne men nu var det helt okej. Kände mig klar i tid och skrittade sista minuterna innan jag red till collecting och sen in på banan och startade.
 
Inne på banan blev hon aningen längre i formen och stundvis lite väl lång men allt var fortfarande jämnt och noggrannt. Inte en enda miss tror jag faktiskt, finns alltid småsaker att rätta till men just fel som avbrott/felfattningar/galoppombyten osv fick jag inte. Allt flöt på och det var en helt okej ritt trots allt! Hade en rätt bra känsla efteråt!
bild från framridningen
- När dressyren var klar var det fixa Dorina, ut med henne i hagen och sen fixa all utrustning. Sen lunch och bort med dressyrstaket och fram med hinder! Hoppningen började vid 3- halv 4. -
 
Hoppningen: Vi var 6 st i min klass varav 3 felfria, inte jag dock ;) Banan var på 80 cm med bedömning A:0-A:0= tidshoppning med fas 2. Hilda hoppade så himla fint och hon var skitkul- som vanligt! Men jag ska såklart pajja allt och vilja hålla tillbaka henne för mycket vilket resulterar i att vi kommer helt fel på andra hindret och river det. Surt men jag fortsatte ritten och ville rida bra ändå. Därefter red jag på lite mer och det är SÅ jag måste rida på henne så jag slipper komma fel på alla hinder hela tiden! Håller jag tillbaka henne för mycket blir det fel men låter jag henne rulla på så blir det rätt. Suck.. Men annars hoppade hon superfint och det var svinkul!
 Titta vad fint hon hoppade!! Nu måste bara jag lära mig att hoppa också ;)
Resultat:
I dressyren red jag ihop 69,091% vilket var superkul och det räckte faktiskt till vinst i klassen och alltså vinst i finalen bland hästarna i dressyr! Jättejättekul verkligen, duktiga Dorina!
 
I hoppningen vet jag faktiskt inte vilken plats jag kom på men 4 eller 5:a blev jag ju eftersom 1,2 och 3 var felfria och 6:an hade ett stopp så då blir det ju längre tid. Inte så viktigt precis med rankingen men jag är ändå nöjd och glad över ritten och Hilda!
 
Mer bilder kommer imorgon! Filmer från ritterna kommer i eget inlägg!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback