Sammanfattning Tävlingssäsongen 2014

Här är ett megainlägg med alla starter jag gjort under hela 2014! Bilder och ev film finns med om jag har laddat upp det från den tävlingen!
//Carro
 
5 januari- Ponnycupen dressyr borta mot Överby
LC:2. Första starten för året var tidigt! Ponnycup borta på Överby var det och laget bestod av mig, Hanna, Sofia och Jojjo. Jag fick en lite övervuxen D-ponny som heter Saturnus som var väldigt stark och stel, men var ändå lyhörd i t.ex övergångar och galoppfattningar. Gjorde ingen höjdarrunda men bättre än framridningen. 
Jag fick 62,32% och tyvärr förlorade vi matchen med 14 poäng men alla var ändå duktiga och kämpade väl! Trevligt bemötande av Överby också! :)
 
19 januari- Ponnycupen dressyr hemma mot Djurgården
LC:2. Den här gången tävlade jag Pandora i Ponnycupen och laget bestod av mig, Sofia, Ylva och Jojjo. Pandora var en klocka som vanligt och gjorde en superfin ritt! Fick 70% blankt och tog guldmedaljen. Laget vann denna match dessutom! Hon var riktigt duktig den här gången och det var även såklart hela laget!
 
9 februari- Ponnycupen borta mot Tyresö
LC:2. Bortamatch på Tyresö och laget bestod av mig, Jennie, Ylva och Sofia. Jag fick rida en liten D-ponny som heter Dingo. Hade hoppat honom i ponnycupen en gång innan så visste pyttelite om hur ponnyn funkade. Var en helt okej ritt ändå! Lite dåliga övergångar men annars var det helt okej! Jag var sist ut i laget och jag red på 68,39% och tog guldmedalj. tvåan under mig fick 60% typ så det blev ett ganska stort gap mellan poängen men vi vann hur som helst även denna match!
 
2 mars- Ponnycupen dressyr hemma mot Överby
LC:2. Sista ponnycupen för säsongen 2013-2014 var hemmamatch mot Överby och laget bestod av mig, Hanna, Sofia och Jojjo. Hade Pandora ochdet var en helt okej ritt. Bra fortfarande men hon blev lite seg stundtals men det är inget som syns på henne, det bara känns. Felfri ritt och hon var duktig! Fick 70% blankt igen och tog guldmedaljen, och laget vann! Återigen trevligt att träffa Överby och det var en jämn men kul match!
 
30 mars- Ridskolecup Dressyr
LC:1. Första tävlingen i RSC dressyr för året var min andra storhästtävling i dressyr någonsin. Jag fick rida Robban och detta var utan tvekan en av mina värsta ritter som jag minns. Vi kom runt banan men det gick så extremt segt, jag drev hela programet och höll på att svimma uppe på hästryggen, hjälmen gled ner över ögonen pga för hög håruppsättning, var skitvarm och jag höll typ på att dö haha. Var verkligen inte en bra känsla. Domaren har ju som vanligt andra ögon och gav mig 62.222% (som jag tyckte var snällt haha) och det räckte konstigt nog till vinst i klassen. Såklart kul med en vinst och KÄNSLAN var inte värd ett öre. ;) Det syns inte så mycket på filmen men det gick extreeemt segt! Trots en failad ritt från mig och en dålig känsla så var ju hästen ändå duktig!
 
4 maj- Ridskolecup Hoppning
60 cm, på min andra storhästtävling i hoppning hade jag Toy. Han var sjuuuukt stark och drog verkligen på som ett tåg eller något haha. Han hoppade ju fint men det var supersvårt att hålla tillbaka honom. Det är svårt att korta upp hans galopp bara under en vanlig dressyrlektion och det var 1000 gånger svårare att göra det inne på hoppbanan. Fick tyvärr en kanske lite onödig rivning så kom inte till omhoppning, men under grunden så fick jag bra siffror av stildomaren. Var faktiskt bara 7, 7,5 och 8 i hela protokollet så det var synd att jag inte kom till omhoppningen. Är helt ok nöjd med ritten: Var kul att tävla den gången men som sagt synd med rivningen ;)
 
25 maj- Ridskolecup Dressyr
LB:1. Första LB på storhäst och den här gången tävlade jag Cyklamen. DÅ tyckte jag att det var en bra runda men jag vill bara slå mig själv när jag tittar på filmen idag. Går sjukt slappt, han går knappt på tygeln haha. Han var bättre på framridningen och sen släppte jag typ allt inne på banan. Red iaf ihop 67,76% vilket ledde till en vinst i klassen, även fast jag trodde att jag inte ens skulle få placering.
 
6 juni- Ridskolecup Final Dressyr + Hoppning
LB:0. Under årets final i ridskolecupen så red jag Robban. Hade inga inga inga förhoppningar inför dressyren med tanke på hur det gick gången innan men såklart så ville jag ju at det skulle gå bättre. Dressyren var sjuuuukt bra jämfört med förra gången! Han gick framåt hela tiden, var lätt i handen och allmänt duktig! Var superglad över ritten och det ledde till kanske lite snåla 62,97% men en 3:e placering i finalen!
 
80cm. I hoppfinalen så hade jag även där Robban. Han var superpigg och framåt men lite tittig. Vi kom lite fel in på 3:an så rev det hindret men direkt efter det var det typ 4 språng till 4:an men de hade glömt att länga avståndet där då jag var först ut av storhästarna precis efter ponnyklassen och de längde avståndet efter min ritt. Jag red även 4:an då det blev för trångt men de drog bort den rivningen så jag fick 4 fel då. Men han hoppade väldigt väldigt fint ändå och var pigg. Fick driva honom lite över hindrena då han tvekade lite ibland men han hoppade superfint ändå så det var en kul ritt!
 
28 september- Ridskolecup Hoppning
60 cm. Första hopptävlingen för hösten hade jag Hilda och det var ett litet wildcard då jag inte hade ridit henne innan. Hon var verkligen extremt kul att rida, jättepigg och glad, hoppade superfint och bjöd på alla hinder. Dock var jag lite dum och höll tillbaka henne hela tiden så hamnade fel på iprincip alla hinder i grundomgången, men hon var en stjärna som lyfte högt på hovarna så kom till omhoppning där jag red på lite mer och då blev det en bättre runda! Blev felfri och 2:a utanför placering tror jag med 1 placerad. Gjorde inte så mycket då det var en jättekul ritt och Hilda var superkul att rida!
 
1 november- Klubbmästerskap Dressyr
LB:1. I årets KM i dressyr tävlade jag Toy. Dagarna innan hade det gått superdåligt på honom men under tävlingen var han mycket bättre! Det var ett ganska stort startfält med många vassa ekipage och jag hade noll förväntningar. Var utklädd till turist och Toy blev supersnygg haha. Ritten gick ganska bra ändå. Fick dock 3 st sjukt dumma missar och på dem tre momenten fick jag 4, 5,5 och 6, resten av protokollet bestod bara av 7, 8 och 8,5. Fick förvånadsvärt höga poäng och red ihop 69,31% vilket ledde till 5:a i hela klassen. Tyvärr var det självklart bara 4 placerade och de 4 bestod av ett ridskoleekipage(som vann hela klassen) och sen tre privatryttare så jag blev iaf andra bästa ridskoleekipage, haha alltid något att bära med sig. Men är iaf nöjd ändå! Toy var superduktig!
9 november- Ridskolecup Dressyr
LB:1. Sista ridskolecupen i dressyr för året hade jag Toy. Det var en helt okej ritt ändå. Han kändes bra men stundtals lite seg. Fick dålig ökad skritt som man får verkligen precis varje gång, och sen blev mellantraven också dålig, men annars var det väl överlag bra. Red ihop 65,89% och vi var bara två i min klass så av just oss två så vann jag, men då slogs LB ihop med LA och då kom jag 2:a istället så blev 2:a placerad.
 
16 november- Ponnycupen Dressyr hemma mot Lidingö
LC:2. Första ponnycupmatchen för säsongen. Laget bestod av mig, Sofia, Hanna och Vilma. Jag red Pandora och den här gången kändes det inte helt på topp. Hon var fin men det blev lite hastigt i steget som domaren såg, och hon var även lite seg men red ändå ihop 65%. Inte den bästa ritt vi gjort, hon blev lite lång stundvis men är ändå nöjd över henne. Matchen slutade i vinst för oss och Hanna & Dumle tog guldmedaljen!
 
16 november- Ponnycupen Dressyr borta mot Lidingö
LC:2. På eftermiddagen efter hemmamatchen åkte vi till Lidingö för att mötas där. Laget bestod av precis som på förmiddagen- jag, Sofia, Hanna och Vilma. Jag fick rida på D-ponnyn Oliver som är en snäll trotjänare hos Lidingö. Jag har tävlat på Lidingö i ponnycupen 4 ggr på 4 olika hästar och Oliver var nog den snällaste av dem alla jag ridit. Han var en ganska simpel häst men "problemet" var att han hackade rätt mycket med huvudet så med stilla hand och mycket framåt drivning försökte jag få huvudet mer stilla vilket lyckades ändå helt okej. Gjorde en näst intill felfri ritt, inga större missar och ett bra flyt och Eva Brink som var domare gav oss 71,25% som räckte till guldmedalj! Återigen vann vi matchen!
 
7 december- Ridskolecup Hoppning
60 cm. På den sista tävlingen för året så red jag Nougat. Han var supertittig och ville dra på sidan på alla hinder. Han skyggade redan på framridningen för allt inne på banan så kände på mig redan då att vi skulle få något stopp. Han var lite harig av sig men vi fick 2 lite fjantiga stoppa. Kom rätt in på hinderna men han tyckte dem var superläskiga ;) Fick 12 fel (första vägran 4 fel, andra vägran 8 fel, 4+8=12) så tror jag kom sist i klassen men brydde mig ärligt talat ingenting typ. Såklart tråkig med en sån ritt men jag fortsatte ändå att rida hela rundan och fick runt honom på resten av hindrena!
 
Det var alla starter för i år! Överlag ändå rätt bra resultat tycker jag och är ganska nöjd över de flesta ritter och rundor! Ser fram emot 2015 års tävlingar nu!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback