Något som stör mig

En sak som gör mig helt sjukt galet arg är hur andra klankar ner på hästarna ungefär exakt hela tiden.
Folk kan aldrig inse deras egna fel och brister inom ridningen utan man skyller alltid på hästen. Fine, vissa saker går inte att påverka som tex att hästen helt plötsligt drog iväg i en bockserie och man trillade av eller att hästen stirrar ut sig på ett hinder på hopptävlingen etc, allt går inte själv att styra men det är mycket som går.
I princip varje dag hör jag folk som pratar om sina eller andras hästar och säger till exempel "Han är helt dum i huvudet och lyssnade inte alls idag","Jag gjorde allt rätt men hon var fortfarande lika stel och jobbig" osv osv...
Hästen går nog rätt om du gör rätt, antingen kanske du själv är för svag och inte orkar ta igenom någonting eller så har du inte riktigt hittat knapparna än. 
För att kunna bli bättre och kunna utveckas så måste man kunna inse sina svagheter för sig själv, man kan inte bara skylla ifrån sig på hästen vilket är väldigt lätt i den här sporten. Man kan tex inte skylla på att fotbollen inte ville rulla dit man ville men man kan säga att hästen var för stel och inte ville gå på tygeln, utan att det låter konstigt men i själva verket så är det ryttaren som inte gjorde helt rätt. 
När man inser sina svagheter så är det mycket lättare att kunna förbättra dem. Jag har nu tex insett att hela min vänstersida är riktigt svag, jag har svag skänkel, viker handen och kan inte påverka den sidan alls. Nu när jag fattat att det är en stor svaghet jag har så försöker jag alltid tänka på det och försöker rätta till det genom att träna och öva istället för att förtränga det och efter varje pass säga "Hästen tog inte alls mina vänsterhjälper idag" Men gissa en gång varför den inte gjorde det, det handlar nästan enbart om ryttaren.
 
Vet inte riktigt vad jag ville få ut av det här inlägget men jag tycker väll att det är många som borde ändra sin syn på sin egna ridning, det är inte hästens, ridlärarens, de andra i ridhusets fel hela tiden utan det handlar mycket om dig själv! Även om det är många ivägen för en eller att hästen just den dagen är en aning stelare än vanligt, det finns liksom inget annat att göra än att själv ta tag i det och få igenom det.
Vill inte heller peka ut någon alls utan detta ser jag varje dag av alla olika sorters personer så det är inte riktat mot någon specifik.
//Hedda



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback