Gårdagens lektion

Bailey gick superbra på Anna träningen igår, det var jättekul verkligen!
Redan från början var han lugn och jättemjuk i handen. När jag värmde upp så gjorde jag en del övergångar och hade honom i den lite lägre men ändå korta formen. Min sits var igår mycket bättre än innan och jag både satt bättre och var bättre i mina armar, måste verkligen jobba massa på min sits just nu. Är ju van vid storhäst så det blev lite svårt att helt plötsligt börja rida ponny igen, dessutom är Bailey så pigg framåt och det är jag verkligen inte van vid. 
Men väl på träningen jobbade vi en del skänkelvikningar som var superfina och även lite öppnor och slutor. Öppnorna var superfina, måste bara jobba lite på böjningen så att han verkligen formar sig runt min innerskänkel, han tycker det är supersvårt men det är bara att kämpa vidare. Slutorna är ännu svårare för honom, de är superfina men han får inte riktigt koll på bakbenen ibland så då får man bara rida rakt fram i en öppna och sen in i sluta igen. Det gäller dock bara de diagonala slutorna och inte på rakt spår så det blir lite hemläxa att jobba diagonala slutor. Svårt är det för både honom och jag så det är bara att öva öva öva.

I galoppen jobbade vi igår förvänd galopp. Vänster gick superduper bra och han lyssnade verkligen på mig. Jag bestämde linjen och tempot, sen måste bara jag rida så att galoppen håller hela vägen men det handlar bara om min ridning. Jag fick även igenom ställningen i den förvända galoppen och då blir galoppkvalitén SÅ mycket bättre, helt galet fin verkligen!
I högergaloppen var det lite svårare och han blev lite sur på mig men tillslut fick vi till det!
Bailey var så sjuuukt fin igår, är jätteglad över både söndagens och gårdagens träningar, nu börjar vi äntligen hitta knapparna och vi har kommit bra långt på vägen jämfört med hur det gick de första veckorna, än har vi fortfarande mycket mer att lära!
//Hedda



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback