Sitsen

Något jag tänkt lite extra på den senaste tiden och blivit lite sur på mig själv över är hur dålig sits och hållning jag ibland får när jag rider. På vissa hästar sitter jag hyffsat bra men det finns så himla mycket jag behöver förbättra. När jag tävlar ponny i hoppsadel och korta läder är det såklart supersvårt att få en bra sits, sist fick jag typ 6,5 på ryttarens sits och hållning vilket var riktigt dåligt tycker jag. Siktar i alla fall på 7 - 7,5 något men finns så himla mycket jag behöver förbättra.
 
Huvud- Måste få upp hela huvudet och även blicken. Hamnar lätt med hakan neråt och även blicken, böjer ner hela nacken och det ser inte särskillt fin ut. Måste verkligen upp med blicken och hakan!!
Axlar- Dra bak dem mycket mer. De skjuts fram väldigt ofta. I högervarv är problemet på mig att jag drar upp högeraxel och hamnar då snett, något jag och mina ridlärare sett i flera år och har försökt träna bort. Det sitter fortfarande kvar men börjar bli bättre, tränar på det varje lektion.
Mage/Rygg- Måste få fram magen mer och sträcka på ryggen. Blir lätt som Quasimodo(ringaren i nottredam) haha nej men sjunker ihop och sträcker inte upp mig.
Armar- Mer intill kroppen och en mer spetsig båge i armbågen, blir lätt för rak neråt så måste böja mer på armbågarna samt ha dem tätt intill sidorna på mig själv.
Händer- Kan vi ju diskutera länge haha. Vrida om händerna, upp med tummen, lyfta upp handen och få den mer bärande. Nu lägger jag lätt ner dem i manken.
Ben- Egentligen ofta rätt bra men hålla stadigt med insidan av knät och låret för att sitta stilla.
Höfter- FRAM
Skänklar- Hålla ännu mer om hästen och få den mer stilla.
Fötter- Ner med hälen och stilla!
 
För någon jul sedan fick jag en bok i julklapp som heter Sitsskolan. Massa bra övningar där i som jag testat men inte gör dem regelbundet. Skulle nog behöva testa dem lite oftare för att se om de funkar. Vill verkligen få en bättre sits nu, känns som att jag bara kryper ihop mer och mer. Sitter för mycket framför datan kanske :)
 
Men ett mål för 2015 är att få mycket bättre sits!
//Carro
Inte bästa bilden för att visa mina svagheter med sitsen men ni ser ju några punkter synligt som behöver förbättras!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback