Svar på kommentar

Kommentar: Kan du inte skriva om dina tävlingsrutiner och vart du har alla grejer, hur går du tillväga när du packar inför långa resor och hur gör du timmarna innan start? :)

Fick denna kommentar för ett bra tag sen om mina tävlingsrutiner osv och tänkte svara på det nu.
Nu var det ju dock ett tag sen jag tävlade med egen ponny och jag antar att det var det som kommentaren var menad med men jag får väll försöka komma ihåg det viktigaste. Har dock i princip samma rutiner när jag groomar åt Queen.
Men hur som helst så fixar jag det mesta dagen innan, dvs bada hästen, smörja alla grejer och packa, resten gör jag samma dag som tävlingen är. Dock börjar jag packa tidigare om det är meeting. Bättre att börja ett par dagar innan och packa lugnt istället för att hesta kvällen innan och riskera att glömma nåt viktigt. Extra viktigt när det är flera dagars tävling. Jag knoppar aldrig dagen innan då jag tycker det är oschysst att låta de sova med hårt spända knoppar. 
Samma dag som tävlingen är packar vi in i transporten + knoppar och fixar det sista med hästen. På endagarstävlingar har jag all utrustning i bilen och transporten men på meetings har jag tävlingsskåpet med det mesta i. Brukar alltid packa i påsar som jag har, då har man koll på allt. Har man tex allt man ska ha på hästen i en påse, tex schabrak, sadelpad, lindor, paddar, skydd, boots, eventuella täcken. Sen tar man sina egna kläder i en annan osv osv. På långa meetings brukar jag ha allt foder och täcken i transborten/bilen för att inte ta plats runt boxen och i skåpet. 
När vi ska åka långt på endagarstävlingar så gör jag inte så mycket annat än om vi skulle åka kort förutom att jag kanske tar med extra utrustning om vi är borta flera dagar, självklart tar jag också med extra hö och eventuellt kraftfoder om det behövs.
 
Timmarna innan start brukar jag behöva gå in i min egen bubbla. Passar på att äta och gå på toa. Fixar håret och mig själv. Finns det gott om tid kollar jag på andra ryttare, så länge de inte rider ett ennat program än det jag ska rida, då blir jag helt förvirrad hahah. Ca 15-20 minuter innan uppsittning brukar jag fixa klart hästen + mig själv, framridningstiden varierar beroende på häst, årstid, eller klass. 
Mina tävlingsrutiner är inte nåt speciellt utöver alla andras, jag gör det som funkar bäst för mig och hästen helt enklet, inga konstigheter alls.
//Hedda



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback