Dagens Pelle

Red Pelle en stund idag i ridhuset då det var för mörkt att rida ut i skogen. Han är som sagt väldigt mörkrädd så man kommer inte så långt haha, dessutom rider jag aldrig ut på någon häst i mörkret om jag inte ska bara skritta.
Men hur som helst blev det lite dressyr. Han var väldigt spänd pga bommar osv i ridhuset, tryckte jag på och ville få mer gång i honom så exploderade han och blev som jädra Silja-Line haha, dessutom hade jag inte största ytan att rida på så därför fick det blir lite lugnare, helst hade jag ju velat trycka på och få fram hans fina gångarter som finns där inne nånstans men men, man får anpassa sig till det runt om ibland.
Men Pelle var rätt så fin ändå, han var ganska fin i formen och lyssnade bra för hälperna. Jag har nu verkligen hittat knapparna för när han fattar galopp i vänstervarv nedsittande trav. Jag har både knep innan han fattar galopp och efter ifall han skulle göra det ändå. Nu är det snart helt borta, halleluja!! 
I galoppen var Pelle ganska het som vanligt, speciellt i höger varv, därför hade vi lite tjafs där med att han skulle redan från fattningen vara lugn och att det inte tar 5 varv på volten innan han lyckas samla sig så nu jobbade jag på att han ska vara tillbaka redan från språng nr 1. Det gick ändå ganska bra och efter ett par fattningar var han med på noterna!
 
Men generellt var Pelle fin idag! Vi jag och mitt huvud behöver jobba på att rida bland andra hästar + andra störningsmoment. Både idag och igår hade jag lite problem att komma till ridning och få fram det bästa från både mig och hästen när det är andra i ridhuset. Vet inte riktigt varför det är så men det sätter sig mentalt att det av någon anledning inte går, måste banka in att det GÅR att rida som vanligt även om det är andra i ridhuset. Förut kunde jag rida när det var 7-8 hästar i ridhuset utan problem men nu är det svårt med endast 1/2 andra, sjukt jobbigt att det blivit så men det blir ju en lång period att öva på nu när vintern kommer och alla rider inne.
En annan sak som var riktigt dålig idag var min sist...! Han blev ju som sagt ett mindre format av Silja-Line och för att klara att sitta emot vissa stunder så lutade jag mig bakåt, inte alls bra. Jag gjorde det mycket förut men har nu jobbat bort det, hoppas det inte blir en vanesak igen, ryggen raaak tack ;)
Men huuuuur som helst är jag nöjd med Pelle för dagen! På söndag blir det uteritt! Carro tog en del bilder som kommer upp så snart som möjligt ;)
//Hedda



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback