Låt inte hästen ta över

Jag fick för någon vecka sen en kommentar av en person som då skulle ha sett mig på en tävling dra upp huvudet på Kiwi när hon skulle klia sig på benet, anledningen varför jag tog upp huvudet var tydligen för att jag inte ville skita ner mina vita lindor..
Först och främst vill jag säga att jag ALDRIG låter mina hästar eller ens någon häst jag hanterar klia sig på benet om de har skydd/lindor samtidigt som de har grimma/träns. Fastnar de med något spänne eller en bettring så kan det gå riktigt snett. Det var av ren säkerhet som jag inte lät henne klia sig just där och då. Om jag står och betar hästen med grimma och inga skydd på benen kan den såklart få klia sig men inte om den kan fastna på några sätt.
Anledning 2 är för att jag inte låter hästen ta över över mig. Kiwi har en vana att klia sig på benet direkt när man hoppar av efter ett ridpass, hon har även andra dumma vanor som att gå iväg är man tränsat eller precis suttit upp.
Om jag låter henne gå iväg vid dessa lägen kommer hon tillslut förstå att hon är starkare än mig och då kan hon försökta testa större grejer och då kan det gå rikigt illa. Jag säger inte att jag spöar upp min häst om den tar ett steg för långt utan om Kiwi går iväg efter jag tränsat stannar jag henne och backar ett par steg, tillslut ger hon upp och står still. Jag ska kunna gå 2 steg bort för att hämta ett par handskar utan att ponnyn själv går ut genom stallet.
Jag är väldigt noga med att hästen ska lyssna på mig till 100% när jag hanterar den. Vi är med en häst ca 2 timmar per dag (ca 1 timme ridning + 1 timme hantering) det betyder att den har 22 övriga timmar per dygn i hagen eller boxen där den kan klia sig, gå runt, äta eller vad som helst. De 2 timmarna hästen är med mig ska den inte smita till närmsta gräs, börja gå iväg när jag hoppar upp eller klia sig på benet, fokuset ligger på mig. Man behöver inte använda en massa våld om ni tror det utan bara markera att den ska vara still och lyssna.
Kiwi insåg förra våren att hon kunde ta över över mig och det slutade med att hon tex rymde vid lastning - hon var uppe på bilvägar och for runt överallt, det kunde gått riktigt illa, markerar man inte för sin häst vem som bestämmer kommer den inte heller förstå vad som man får och inte göra.
Men till du som kommenterade, jag hade gärna låtit mina lindor bli smutsiga om det inte vore för säkerhetsrisken. Jag rycker hellre upp hennes huvud än att hon fastnar med lindan i ett spänne på tränset och sliter sönder både utrustningen och sig själv...
//Hedda
På översta bilden skulle jag ta en bild på henne, hon rycker självklart ner huvudet och ska klia sig på en gång, inte okej alls. Nu ser det säkert ut som att jag lät henne klia sig men jag sprang faktiskt direkt dit och ryckte upp hennes huvud igen, hon får innteee klia sig förrens hon är inne i boxen eller ute i hagen igen.
På andra bilden gör hon något som är ännu mindre okej. Jag lutade mig ner framåt och nedåt för att checka sadelgjorden när hon stod still, medan jag gör det springer hon snabbt till första bästa gräs vilket får mig att tappa balansen och ramla av, det gick superbra och så och jag landande liksom på fötter men det kunde gått värre och bara grejen att hon tror att hon får göra som hon vill är farlig...



Kommentarer
Ebba

Det är faktiskt inte så ofta de fastnar. Och de kan ju komma loss

2014-05-28 @ 09:15:54 | http://ebbabebba.blogg.se
Svar till Ebba

Men om den inte kommer loss då den gången du låter hästen klia sig med utrustning på ,då kan hästen göra sig riktigt illa! ALLTID SÄKRA FÖRE DET OSÄKRA

2014-05-28 @ 22:18:30
Anette

Haha, men så kan man ju inte tänka, Ebba! Det är inte så ofta de springer ut framför en bil heller, men inte har vi dem lösa för det? Eller..? :P

2014-05-29 @ 00:41:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback