Hur jag knoppar

Här är en liten "guide" till hur jag knoppar manen inför tävling! När dessa bilder togs blev knopparna dock inte superbra, lite ojämna och sen blev det en knopp som blev skitliten hahah.. Men skitsamma ni får va snälla nu ;)
 
1. Först börjar jag med att borsta igenom hela manen. Först med en vanlig rotborste och sen borstar jag med en piggborste eller man-och-svans borste. Borstar så att den är helt genomkammad och ren från hö mm så att det blir lätt att sen fläta och dela upp manen.
 
2. Sen tar jag en svamp och blöter den. Blöter sedan hela manen.
(nu ser ni att manen är lite mer platt och "på stället".)

3. Sen ska jag dela upp manen. Jag tar en mankam och sätter den från där manen börjar vid nacken. (Fungerar också med en hovkrats men då får man dela upp den i egen storlek.) Där kammen slutar delar jag upp manen genom att dra mankammen rakt ner genom manen och delar då upp den. Sätter då en snodd på den så att den blir uppdelad i toffsar. Så gör jag genom hela manen tills alla är klara. Var noga med att man tydligt ser ett "streck" mellan knopparna där du delade, så att det blir rakt ner.
 
4. Sen ska jag börja göra flätorna. Jag börjar alltid uppifrån. Jag börjar då med den första toffsen och tar av snodden. Blöter sen den delen av manen med svampen så att det blir lättare att fläta. Flätar sedan manen hårt och noga så att den sitter. Flätar så långt ner som möjligt och avslutar med att snurra snodden flera varv längre och längre ner så att det inte spretar så jättemycket längst ut. Flätar alla toffsar innan jag rullar upp!
 
5. Sen ska jag rulla upp flätorna. Jag viker först flätan på mitten innåt. Sedan viker jag den en gång till på mitten och om manen är rätt lång behöver man ibland rulla upp den sista biten, men på vissa hästar räcker det med att man bara viker ihop knoppen på två delar. Fäster sedan knoppen med snoddar, använder mig mest av sillikonsnoddar då dem är sjukt bra och nästan aldrig går sönder! Fäster först knoppen med snodd och sätter sedan en extra över så att det sitter riktigt fast. Mot slutet av manen gör jag knopparna en aning mindre för varje knopp neråt. 
 
6. När alla knoppar är upprullade behöver jag ibland klippa av små spretade hårstrån och då klipper jag bara bort den delen med en sax. Klipper inga stora delar då det kan bli jättekonstigt när man släpper ut manen sen igen.
 

Pannluggen gör jag bara en vanlig inbakad fläta och rullar upp den!
Hoppas ni gillade inlägget och att någon av er kanske tog lite inspo härifrån nu ;)

//Carro



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback